لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۶

بشار اسد: مطمئنیم ائتلاف ما موفق می‌شود


بشار اسد
بشار اسد

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، تشکیل ائتلافی به گفته او «علیه تروریسم» با حضور کشورش، روسیه، ایران و عراق را تایید کرده و گفت که «مطمئن هستیم که این ائتلاف موفق خواهد بود.»

آقای اسد در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران که متن آن یکشنبه ۱۲ مهر منتشر شده، از «ابتکار عمل» ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در تشکیل این ائتلاف قدردانی کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار شبکه خبر ایران که «اکنون ائتلاف جدیدی در منطقه و با حضور ایران، روسیه، عراق و سوریه در حال شکل‌گیری است، و با توجه به حمایت‌های برخی کشورهای منطقه از تروریسم آیا این ائتلاف می‌تواند عملکردی موفقیت‌آمیز داشته باشد؟» گفت: «باید این ائتلاف موفق شود وگرنه شاهد تخریب همه منطقه خواهیم بود، و ما مطمئن هستیم که این ائتلاف موفق خواهد بود.»

​او در عین حال کناره‌گیری خود از قدرت با هدف بازگرداندن آرامش به سوریه را رد کرده و گفته است: «چنانچه راه حل در کناره‌گیری از قدرت بود، من هرگز تعلل نمی‌کردم.»​

این سخنان رئیس جمهور سوریه پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در کشورش بیان می‌شود.

هواپیماهای جنگی روسیه در روزهای اخیر مواضع «حکومت اسلامی» (داعش سابق) و دیگر گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد را بمباران کرده‌اند؛ اگرچه غرب می‌گوید روس‌ها بیشتر بر بمباران گروه‌های میانه‌روی مخالف دولت سوریه تمرکز کرده‌اند. ​

بشار اسد در مصاحبه با صدا و سیمای جمهوری اسلامی از آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان «حضرت امام» نام برده و گفته که با او «رابطه‌ای برادرانه» دارد.
بشار اسد در مصاحبه با صدا و سیمای جمهوری اسلامی از آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان «حضرت امام» نام برده و گفته که با او «رابطه‌ای برادرانه» دارد.

ایران از این عملیات حمایت کرده و رسانه‌های بین‌المللی نیز از اعزام پیاده‌نظام مسلح جمهوری اسلامی به سوریه برای نبرد در کنار ارتش بشار اسد و چریک‌های حزب‌الله لبنان خبر داده‌اند.

تایید تشکیل ائتلاف بین روسیه، ایران، سوریه و حتی عراق توسط آقای اسد در حالی است که پیش از این حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، ائتلاف میان تهران و مسکو برای مبارزه با گروه حکومت اسلامی یا داعش در سوریه را تکذیب کرده بود.

اعتراضات سیاسی و سپس جنگ داخلی سوریه در پنج سال گذشته، تاکنون به کشته شدن حدود ۲۵۰ هزار نفر، آوارگی میلیون‌ها نفر و نابودی بسیاری از شهر‌ها و زیرساخت‌های این کشور منجر شده است.

رئیس جمهور سوریه با نام بردن از کشورهای غربی مانند آمریکا، بریتانیا، فرانسه و نیز کشورهای منطقه همچون عربستان سعودی و ترکیه به عنوان «دشمن» سوریه، گفته که آن‌ها «تنها هدفی که توانستند به آن جامه عمل بپوشانند، تخریب تاسیسات زیرساختی سوریه و ریختن خون‌هاست.»

XS
SM
MD
LG