لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

صالح: ارز می‌تواند به قیمت ۲۶۵۰ تومان تک‌نرخی شود


عليرضا صالح، رئيس امور بنگاه‌ها در بخش بودجه معاونت برنامه ريزی رياست جمهوری، می‌گويد می‌توان در بودجه سال ۹۳ کل کشور، ارز را با قيمت ۲۶۵۰ تومان برای هر دلار، تک نرخی کرد.
آقای صالح در مصاحبه‌ای که دوشنبه ۱۶ دی منتشر شده، به خبرگزاری فارس گفته که ارز «بايد» تک نرخی شود تا «رانت‌های بی‌مورد را جمع کنيم» و افزوده که «بانک مرکزی هم حرفش با اين مغايرت ندارد و آن هم به همين سمت می‌آيد.»
در همين روز، ولی‌الله سيف، رئيس کل بانک مرکزی گفته که «ثبات نرخ ارز در ماه‌های اخير به منظور اين است که وضعيت اقتصادی باثبات شده و نوسانات نرخ ارز کنترل شده است.»
آقای سيف با بيان اينکه «از کنترل نوسانات نرخ ارز به صورت منطقی حمايت می‌کنيم»، تصريح کرده که «در آينده بعد از ديدن علائم رشد اقتصادی کاهش تدريجی نرخ دلار در بازار ادامه خواهد داشت.»
رئيس کل بانک مرکزی همچنين وعده داده که «ثبات در بازار ارز بيشتر می‌شود» و افزوده که «حتی شاهد سيرنزولی در بازار آزاد خواهيم بود.»
يکی از اظهارنظرهای ولی‌الله سيف، اندکی پس از انتخاب به عنوان رئيس کل بانک مرکزی در دولت حسن روحانی که با کاهش قيمت ارز و افزايش ارزش پول ملی ايران مخالفت کرده بود، واکنش‌های زيادی به دنبال داشت و آقای سيف را ناچار کرد پس از مدتی توضيح بدهد که با «نوسان شديد» در قيمت ارز مخالف است نه کاهش قيمت آن.
قيمت ارز در بازار ايران، در سال‌های پايانی دولت محمود احمدی‌نژاد تا چند برابر افزايش يافت به گونه‌ای که به بی‌ثباتی در بازار داخلی و تجارت خارجی ايران منجر شد. در آن هنگام حداقل سه نرخ برای دلار تعيين شده بود.
اما دولت حسن روحانی می‌گويد که تلاش می‌کند تا با تک نرخی کردن ارز از نوسان در بازار جلوگيری کند.
آقای روحانی و مقام‌های اقتصادی دولت او نيز تاکيد کرده‌اند که «رويکرد» بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور، تک نرخی کردن قيمت ارز است.
سخنگوی کميسيون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در مهرماه سال جاری گفت که رئيس جمهور در جلسه مشترک دولت با مجلس «قول داد در سياست اقتصادی جديد ارز تک نرخی شدن و نوسانات قيمت کنترل شود، همچنين ساماندهی اقتصادی و توليد کشور صورت بگيرد.»
XS
SM
MD
LG