لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

ایران توافق اتمی با آمریکا را تکذیب کرد


مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه

مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، به دست آمدن هرگونه توافق درباره موضوعات مورد مذاکره در پرونده اتمی جمهوری اسلامی را تکذيب کرد.

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ايرنا)، شنبه ۱۳ دی، سخنان خانم افخم در واکنش به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس را منتشر کرد که در آن تصريح شده «هيچ گونه توافقی در هيچ يک از موضوعات مورد مذاکره هسته‌ای هنوز صورت نگرفته است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران افزود: «اين گونه فضاسازی‌های رسانه‌ای با اغراض خاص سياسی صورت می‌گيرد و هدف اصلی آن تخريب فضای مذاکرات و پيچيده‌تر کردن حل و فصل موضوعات است.»

خبرگزاری فارس، نزديک به سپاه پاسداران نيز روز شنبه اظهارات «يک منبع آگاه» را منتشر کرد که در آن، توافق بين ايران و آمريکا که بر اساس آن تهران مواد هسته‌ای خود را به روسيه انتقال می‌دهد، «مضحک و جوسازی مغرضانه رسانه‌ای» خوانده شده است.

آسوشيتدپرس روز جمعه ۱۲ دی به نقل از «ديپلمات‌ها» گزارش داده بود که ايران و آمريکا به طور موقت بر سر فرمولی به توافق رسيده‌اند که بر اساس آن تهران بخش قابل توجهی از اورانيوم غنی‌شده خود را که ممکن است در «ساخت سلاح اتمی به کار رود»، به روسيه منتقل کند.

اين گزارش حتی افزوده بود که ايران و آمريکا هنوز در مورد مقدار اورانيوم غنی‌شده‌ای که بايد به روسيه منتقل شود در حال گفت‌وگو هستند.

اين در حالی است که يکی از موارد مهم اختلاف ميان طرف‌ها در مذاکرات اتمی ظرفيت غنی‌سازی و اورانيوم غنی‌شده در ايران است که بخشی از آن، به گفته غرب می‌تواند در ساخت سلاح اتمی استفاده شود؛ آنچه تهران تلاش برای رسيدن به آن را همواره رد کرده است.

دور بعدی مذاکرات اتمی ايران، آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين، روسيه و آلمان، برای ۱۵ ژانويه (۲۵ دی ماه) در سطح معاونان وزیران امور خارجه برنامه‌ريزی شده است.

علاوه بر موضوع اورانيوم غنی‌شده، تعداد سانتريفيوژها در ايران نيز از موارد اختلافی ميان طرف‌ها است. اسوشيتدپرس از قول ديپلمات‌ها می‌گويد که آمريکا خواستار کاستن شمار آنها دست‌کم به نصف، يعنی ۴۵۰۰ دستگاه است در حالی‌که ايران تنها با کاهشی ۲۰ درصدی و رساندن آنها به هشت هزار ماشين موافق است.

ديگر موردی که ايران بر سر آن اصرار دارد «لغو تمامی تحريم‌ها» است.

XS
SM
MD
LG