لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۳

خانواده ستار بهشتی از پیگیری پرونده او «انصراف دادند»


وکيل مدافع خانواده ستار بهشتی، وبلاگ‌نویسی که در زندان جان سپرد، می‌گوید که با توجه به «بسته شدن پرونده قتل عمد» در دادگاه، اوليای دم آقای بهشتی از پيگيری پرونده فرزندشان «منصرف شده‌اند».
گيتی پورفاضل روز شنبه، ۲۳ آذر، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، افزود که پس از اين که دادگاه عمومی قتل ستار بهشتی را «شبه عمد» تشخيص داد، به دادسرا مراجعه کرده و در آنجا به او گفته شده که «پرونده قتل عمدی بسته شده» و برای پيگيری پرونده با اتهام قتل شبه عمد نياز به «شکايت مجدد اوليای دم» است.
به گفته خانم پورفاضل، او اين موضوع را با اوليای دم ستار بهشتی در ميان گذاشته و «آنها گفتند ما قصد دريافت ديه نداريم که بخواهيم برای آن شکايت کنيم».
ستار بهشتی کارگر وبلاگ‌نويس ساکن رباط کريم تهران بود که مطالبی در نقد و مخالفت با جمهوری اسلامی در وبلاگ خود منتشر می‌کرد.
بر اساس گزارش‌ها، او روز نهم آبان ۱۳۹۱ توسط پليس فتا (پليس فضای توليد و تبادل اطلاعات ايران) دستگير و چهار روز بعد در سيزدهم آبان در زندان درگذشت.
پس از مرگ آقای بهشتی، ۴۱ زندانی سياسی زندان اوين در نامه‌ای شهادت دادند که او در روزهای ۱۰ و ۱۱ آبان در بند ۳۵۰ زندان اوين بوده، در حالی‌ که به شدت شکنجه شده بود و آثار شکنجه‌های مختلف بر تمام بدنش مشخص بوده است.
مادر ستار بهشتی پیشتر اعلام کرده بود که مامور پليس فتا که پسر او را به قتل رسانده از نزديک ديده، نام او «اکبر تقی‌زاده» بوده و اين مامور پليس «بود که در چشمان من نگاه کرد و گفت: وقتی ستار تو را شکنجه می‌کرديم زير شکنجه می‌خنديد. او گفت: از فرط عصبانيت خنده‌های ستار او را زير شکنجه کشته است و از من تقاضای بخشش و حلاليت کرد».
گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، ۲۰ تيرماه در واکنش به گزارش نهايی پزشکی قانونی خواستار نبش قبر فرزندش شده بود و گفته بود: «اگر ستار زير شکنجه کشته نشده، چرا کفنش خونی بود؟ چرا سر و صورت او کبود بود؟»
اما پزشکی قانونی ايران گفته که ستار بهشتی بر اثر شکنجه کشته نشده است.
مادر ستار بهشتی بارها اعلام کرده است ديه فرزندش را نمی‌خواهد، ولی خواستار روشن شدن دليل مرگ او است.
وکيل مدافع خانواده ستار بهشتی پيش از اين نيز اعلام کرده بود که با مراجعه به دادسرای امور جنايی تهران متوجه شده است که قرار مجرميت متهم با اتهام «قتل شبه عمد» از سوی بازپرس پرونده صادر شده است.
کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران روز چهارشنبه، ۱۵ آبان، مصاحبه‌ای از «يک منبع آگاه به پرونده ستار بهشتی» منتشر کرد که در آن گفته می‌شود يک سال پس از مرگ اين وبلاگ‌نويس، خانواده او مطلع شده‌اند در «يک گزارش پزشکی قانونی، خونريزی ريه، کبد، کليه و مخچه در زمان بازداشت» آقای بهشتی مطرح شده است.
به گفته اين منبع آگاه، اين گزارش پزشکی قانونی «که در پرونده وجود دارد، جای ترديدی باقی نمی‌گذارد که مرگ اين وبلاگ‌نويس بر اثر خونريزی داخلی و مغزی بوده است».
XS
SM
MD
LG