لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۹

مقام هلال‌ احمر وزیر سابق بهداشت را مسئول بحران دارو دانست


مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر ایران روز جمعه رسما وزیر بهداشت سابق در دولت محمود احمدی‌نژاد در کنار گمرک و بانک مرکزی ایران را به ایجاد «بحران دارو» در کشور متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ظاهر رستمی روز جمعه، ۲۲ شهریور، در یک نشست خبری، شخص وزیر وقت بهداشت، گمرک و بانک مرکزی را عامل بروز کمبودهای دارویی و «سنگ‌اندازی» در مسیر واردات و تامین داروهای فوریتی بیماران معرفی کرد.

آقای رستمی با اشاره به آن چه «سنگ‌اندازی» محمدحسن طریقت منفرد، وزیر پیشین بهداشت، در مسیر تامین ارز مرجع برای واردات دارو خواند گفت: «دکتر طریقت نمی‌خواست بپذیرد نرخ ارز مرجع برای دارو تامین شود و خودش باعث شد تا بانک مرکزی ارز مرجع به دارو ندهد.»

آقای طریقت منفرد پس از برکناری مرضیه وحید دستجردی توسط محمود احمدی‌نژاد به عنوان سرپرست و سپس وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتخاب شد که با روی کار آمدن دولت حسن روحانی جای خود را به حسن قاضی‌زاده هاشمی داد.

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر گفت که در اردیبهشت سال جاری بانک مرکزی موافقت کرد تا ۴۰۰ هزار دوز واکسن با ارز مرجع وارد کشور شود، «ولی وزیر وقت بهداشت گفت که باید با ارز مبادله‌ای باشد. همین مسئله باعث شد در اردیبهشت‌ماه با بحران کمبود واکسن در کشور مواجه شویم».

ظاهر رستمی همچنین گمرک ایران را به ایجاد مشکل در مسیر واردات دارو متهم کرد و افزود: «گمرک کشور در رابطه با ترخیص داروهای فوریتی و حیاتی نه تنها همراهی نمی‌کرد، بلکه به التهاب بازار دارو دامن می‌زد.»

او درباره نقش بانک مرکزی نیز گفت که این بانک در بخشنامه‌ای اعلام کرد که «کسانی که در سال ۹۱ ارز مورد نیاز برای واردات دارو را واریز کرده بودند، می‌بایست مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای را پرداخت کنند و این مسئله در بحرانی شدن بازار دارویی کشور تاثیرگذار بود».

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر از بروز «دلال‌بازی» در التهاب بازار داروی کشور خبر داد و گفت: «یکی از آثار تورمی در کشور، شایعاتی بود که از درون دولت به بیرون درز می‌کرد و عدم رازداری برخی از افراد به این موضوع دامن می‌زد.»

آقای رستمی گفت که در حال حاضر کمبود دارو در داروخانه‌های هلال احمر مرتفع شده و افزود: «انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی که در این زمینه انجام داده‌ایم، وضعیت دارو تا پایان سال به نقطه مطلوب برسد.»

دارو و اقلام دارویی جزء مواردی نیست که فروش آنها به ایران توسط اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا تحریم شده باشد، اما افزایش بی‌سابقه قیمت ارز در کشور و تحریم‌های نفتی و بانکی آمریکا و اتحادیه اروپا باعث شده است که ایران در تامین و انتقال ارز با دشواری‌هایی مواجه شود و به نظر می‌رسد همین مسئله به کمبود دارو و گرانی قیمت آن در کشور دامن زده است.

در اسفند سال ۱۳۹۱، شاهین محمدصادقی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، نیز با اشاره به عدم ترخیص ۱۴۰ میلیون دلار دارو از گمرک، از عملکرد بانک مرکزی و وزارت بهداشت برای تامین و توزیع دارو انتقاد کرده بود.

به گفته آقای محمدصادقی، بانک مرکزی و معاون دارویی وزارت بهداشت به وظایف خود برای تامین و توزیع دارو «به درستی عمل نکرده و مدیریت نامناسب برخی مسئولان» زمینه را برای کمبود دارو و افزایش قیمت آن فراهم کرده بود.

به دنبال روی کار آمدن دولت جدید در ایران، معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت روز ۲۰ مرداد از ترخیص کالاهای اساسی و دارو با ارز ۱۲۲۶ تومانی یا ارز مرجع، با «دستور ویژه» حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، خبر داد.

به گزارش مهر، مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر با اشاره به سخنان اخیر حسن روحانی که «تحریم‌های داخل کشور به التهابات دارویی دامن زده بود» گفت: «من این صحبت‌های دکتر روحانی را تایید می‌کنم و معتقدم که مشکلات بازار داروی کشور ناشی از تحریم‌هایی بود که خودمان برای خودمان به وجود آورده بودیم.»
XS
SM
MD
LG