لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

زمین‌لرزه در غرب بندرعباس دست‌کم یک کشته بر جای گذاشت


خبرگزاری‌های ايران از زلزله‌ای خبر دادند که صبح پنج‌شنبه، ۱۲ دی‌ماه، با قدرت ۵.۵ ريشتر بَستَک در غرب شهر بندرعباس، مرکز استان هرمزگان، را لرزاند و دست‌کم یک کشته بر جای گذاشت.
بر اساس گزارش‌ها، اين زمين‌لرزه ساعت ۶ و ۴۳ دقیقه صبح رخ داده و دست‌کم يک کشته بر جا گذاشته است.
مدير روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نيز ضمن تاييد مرگ يک نفر از وخامت حال سه نفر ديگر از مصدومان زلزله خبر داده است.
حداقل سه پس‌لرزه که قوی‌ترين آنها ۴.۵ ريشتر قدرت داشت نيز دقايقی بعد از زلزله اول، اين منطقه را لرزانده است.
گزارش‌ها حاکی از وارد آمدن خسارت ۱۰ تا ۷۰ درصدی به منازل مسکونی و ساختمان‌ها بر اثر زلزله است.
فاطمه نوروزيان، مدير روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، با بيان اين که ۱۶ نفر از مجروحان به مراکز درمانی در بستک منتقل شده‌اند، به خبرگزاری فارس گفت که ۱۰ نفر از اين تعداد سرپايی درمان شده‌اند و حال سه نفر از بستری‌شدگان نيز وخيم گزارش شده است.
خبرگزاری فارس همچنين گزارش داده است که نخستين تيم‌های امدادی از شهرستان لار استان فارس، ساعاتی پس از زلزله به منطقه رسيده‌اند.
همين خبرگزاری گزارش داده است که محلات خوری و خوانين بستک که بافت قديمی‌تری دارند، بيشترين خسارت را در زمين‌لرزه ۵.۵ ريشتری ديده‌اند، اثرات زمين‌لرزه به شکل وسيع‌تر و گسترده‌تر و به شکل فرو ريختن سقف و ديوار منازل ديده می‌شود.

در این گزارش همچنین آمده است که اغلب مردم اين شهر اکنون در خيابان‌ها به سر می‌برند و به دليل احتمال وقوع پس‌لرزه و ناپايدار شدن بخشی از منازل مسکونی امکان برگشت به خانه‌های خود را ندارند.
گزارش شده است که زلزله با بارندگی‌های پراکنده‌ای در بستک همزمان شده و رئيس سازمان امداد و نجات هلال احمر هم گفته که ۱۲۰ دستگاه چادر برای زلزله‌زدگان بستک برپا شده و موکت، ‌پتو و بسته‌های غذايی بين مردم توزيع شده است.
در همین حال پيرحسين کوليوند در گفت‌وگو با فارس افزوده است که قطع بودن آب و برق منطقه بستک در سرمای منفی شش درجه، از مشکلات اين شهر است.
شهر بستک در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد که از شمال و غرب به استان فارس و از شرق و جنوب به استان هرمزگان متصل است.
ايران از زلزله‌خيزترين مناطق جهان است و سالانه ده‌ها زلزله به بروز تلفات زيادی در کشور منجر می‌شود.
XS
SM
MD
LG