لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۳

مجلس به وزیر اقتصاد «کارت زرد» داد


علی طیب نیا، وزیر اقتصاد و دارایی، از مجلس شورای اسلامی «کارت زرد» گرفت و تهدید به استعفا کرد. طبق قوانین ایران اگر تعداد کارت‌های زرد یک وزیر به سه برسد، مجلس او را استیضاح خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری‌های ایران، آقای طیب نیا، یکشنبه ۱۷ آذر در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد تا پاسخگوی سوال قاسم جعفری، نماینده بجنورد باشد که از وزیر اقتصاد پرسیده بود چرا رئیس کل بانک مرکزی در دولت حسن روحانی با کاهش قیمت ارز و افزایش ارزش ریال مخالفت کرده است.
ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، دوم مهر ماه سال جاری و پس از آنکه قیمت دلار در ایران برای نخستین بار از سال گذشته، به زیر سه هزار تومان رسید، گفت که بانک مرکزی اجازه کاهش بیشتر قیمت ارز را نخواهد داد.
این سخنان آقای سیف، واکنش تعدادی از نمایندگان مجلس و کار‌شناسان مسائل اقتصادی را به دنبال داشت و رئیس کل بانک مرکزی در اواخر آبان گفت که با «تغییر ناگهانی» نرخ ارز مخالف است نه کاهش قیمت آن.
طبق قوانین ایران، رئیس کل بانک مرکزی ناچار به پاسخگویی به مجلس نیست و نماینده بجنورد به همین خاطر از وزیر امور اقتصادی و دارایی سوال کرد.
به گزارش ایسنا، علی طیب نیا در مجلس نسبت به کاهش مستمر و مداوم نرخ ارز ابراز امیدواری کرد و گفت که حفظ ارزش پول ملی از وظایف دولت است.
وزیر اقتصاد در عین حال در موضعی مشترک با رئیس کل بانک مرکزی گفت که «تغییرات تند، سریع و موقت» در نرخ ارز برای دولت «نگرانی» ایجاد می‌کند و از مجلس خواست تا به دولت اعتماد کند.
اما پس از آنکه نماینده سوال کننده از پاسخ وزیر اقتصاد قانع نشد، مجلس در این باره رای گیری کرد که ۸۲ نماینده اعلام کردند با پاسخ وزیر موافق هستند اما ۱۱۰ نماینده اعلام مخالفت کردند و بدین ترتیب علی طیب نیا، نخستین کارت زرد خود و دولت حسن روحانی از مجلس را دریافت کرد.
روح الله حسینیان، نماینده تهران، احمد امیرآبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و قاسم جعفری، نماینده بجنورد، به خبرگزاری‌های مختلف ایران گفتند که وزیر امور اقتصادی و دارایی، پس از این مسئله تهدید به استعفا کرد.
آقای امیرآبادی در این خصوص به خبرگزاری مهر گفت: «طیب نیا پس از دریافت کارت زرد از مجلس قهر کرد و به نایب رئیس مجلس اعلام کرد که استعفا خواهد داد و یک دقیقه نیز در وزارت اقتصاد نمی‌ماند.»
روح الله حسینیان هم با بیان اینکه «استدلال وزیر اقتصاد درست بود»، به خبرگزاری خانه ملت گفت: «قطعا مسئولیت عملکرد سیف مربوط به طیب نیا نمی‌شود، از این رو طیب نیا به علت قانع نشدن نمایندگان مجلس شوکه شد و اعلام کرد که من استعفا می‌دهم.»
قاسم جعفری، نماینده سوال کننده از وزیر امور اقتصادی و دارایی هم با اعلام حمایت از علی طیب نیا گفت: «از طیب‌نیا می‌خواهم که بماند تا با همکاری هم مشکلات اقتصادی را حل کنیم و زمینه خدمت به مردم را فراهم کنیم.»
این در حالی است که محمدعلی عبدالله‌زاده، نماینده طبس به ایسنا گفت که بحث مطرح شده درباره تهدید وزیر اقتصاد به استعفا «صحت ندارد» و افزود: «ایشان بعد از صحبت نمایندگان اعلام کردند اگر به من اعتماد ندارید من می‌توانم استعفا دهم.»
علی طیب نیا، ۲۴ مرداد سال جاری، با ۲۷۴ رای موافق، رکورد بیشترین تعداد رای اعتماد به یک وزیر در میان تمام وزرای ایران پس از انقلاب اسلامی را شکست.
XS
SM
MD
LG