لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۱

انتقاد شدید از رفسنجانی و دفاع از شورای نگهبان در نماز جمعه


در هنگام سخنرانی جنجالی اکبر هاشمی رفسنجانی، زهرا مصطفوی، دختر روح‌الله خمینی نیز در کنار او حضور داشت.
در هنگام سخنرانی جنجالی اکبر هاشمی رفسنجانی، زهرا مصطفوی، دختر روح‌الله خمینی نیز در کنار او حضور داشت.

مراسم نماز جمعه روز ۱۶ بهمن در شهرهای مشهد، تبریز، قم و کرمانشاه به صحنه‌ای برای حمله به انتقادات اخیر اکبر هاشمی رفسنجانی از شورای نگهبان و دفاع از این شورا تبدیل شد.

خبرگزاری تسنیم روز جمعه گزارش داد که در مشهد، احمد علم‌الهدی، امام جمعه این شهر، با نام بردن از احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، و محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان، به عنوان «آیات عظام» گفت که این دو «از شخص امام و بقیه از مقام معظم رهبری حکم دارند».

آقای علم‌الهدی سپس بدون نام بردن از آقای هاشمی رفسنجانی اما خطاب به او پرسید: «صلاحیتی که از امام رسیده را زیر سوال می‌برید؟ دم از امام می‌زنید و این گونه اهانت می‌کنید؟»

اکبر هاشمی رفسنجانی هفته گذشته در اعتراض به رد صلاحیت حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری خطاب به اعضای شورای نگهبان گفته بود: «شما صلاحیت خود را از کجا آورده‌اید؟ چه کسی به شما اجازه داده یک جا بنشینید و برای دولت و مجلس و جاهای دیگر داوری کنید و اختیارات را در دست بگیرید؟»

او اضافه کرده بود: «چه کسی به شما اجازه داده اسلحه برای شما باشد و تریبون‌ها برای شما باشد؟ چه کسی اجازه داده تریبون‌های نماز برای شما باشد و صداوسیما برای شما باشد؟ چه کسی به شما اینها را داد؟»

اما روز جمعه در تبریز، محسن مجتهد شبستری، امام جمعه این شهر، نیز در واکنش به این انتقادات توصیه کرد که «با حمله به شورای نگهبان سوژه دست دشمن ندهیم».

آقای مجتهد شبستری افزود: «باید فیلتری برای بررسی صلاحیت ورود به مجلس وجود داشته باشد که در ایران این فیلتر شورای نگهبان است و باید همه به نظر آن تمکین کنند.»

در همین زمینه محمد سعیدی، امام جمعه قم، هم تاکید کرد که «همه باید در برابر قانون تمکین کنند» و «شورای نگهبان کارنامه درخشانی دارد و مردم ولایتمدار از این رکن همچون گذشته قاطعانه حمایت می‌کنند».

مصطفی علما، امام جمعه کرمانشاه، نیز گفت که روح‌الله خمینی، رهبر نخست جمهوری اسلامی، بر «نظارت شورای نگهبان و اطاعت از قانون» تاکید داشت.

در روزهای اخیر، اکبر هاشمی رفسنجانی مورد حملات لفظی فراوان قرار داشته و حتی تهدید نیز شده است.

از جمله کاظم صدیقی، یکی از امامان جمعه تهران، در جریان یک سخنرانی در مشهد گفته است که سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام «بوی شلوغی می‌دهد و فتنه را تداعی می‌کند».

آقای صدیقی حتی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را متهم کرد که «گویا ایشان نقشه‌هایی برای انتخابات دارد».

در همین حال خبرگزاری مهر هم از سخنرانی حسن حمیدزاده، معاون پارلمانی سازمان پدافند غیرعامل، گزارش می‌دهد که گفته است «راهبرد سران فتنه دوقطبی کردن جامعه و از بین بردن وحدت و انسجام ملی است».

به گفته او، آیت‌الله خمینی نیز «حمله‌کنندگان به شورای نگهبان را مفسد فی‌الارض دانسته‌اند».

انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی و دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری، همزمان، روز هفتم اسفند برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG