لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۰

دور اول مذاکرات تازه ایران با اتحادیه اروپا: ماه آینده میلادی در تهران


گفت‌وگوهای قدیمی ایران و ۱+۵ درباره پرونده هسته‌ای؛ هلگا اشمید مسئول گفت‌وگوها در سطح معاونان بود.
گفت‌وگوهای قدیمی ایران و ۱+۵ درباره پرونده هسته‌ای؛ هلگا اشمید مسئول گفت‌وگوها در سطح معاونان بود.

مجید تخت‌ روانچی، معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، از برگزاری دور اول گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا در اوایل ماه فوریه، هفته آینده، در تهران خبر داد.

آقای روانچی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، که روز چهارشنبه، هفتم بهمن، منتشر شد، گفت که این گفت‌وگوها «در سطح ‌معاون» و «دربرگیرنده موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی» خواهد بود.

به گفته معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران، قرار بر این است که این مذاکرات هر شش ماه یک بار در تهران و بروکسل برگزار شود.

بروکسل، پایتخت بلژیک، مقر کمیسیون، پارلمان و شورای اتحادیه اروپا است.

آن گونه که مجید تخت‌ روانچی گفته است، مذاکرات میان جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا مدتی پس از آغاز اجرای توافق اتمی یا برجام برگزار می‌شود، توافقی که به رفع تحریم‌های بی‌سابقه بین‌المللی علیه ایران منجر شد.

به گفته معاون وزارت امور خارجه ایران، سرپرستی هیئت اتحادیه اروپا در دور اول گفت‌وگوها با ایران، با هلگا اشمید، معاون نماینده ارشد امور خارجی و سیاست‌های امنیتی اتحادیه اروپا، خواهد بود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:47 0:00
لینک مستقیم

آقای تخت‌ روانچی همچنین با اشاره به «حساسیت‌های زیاد» در روابط میان ایران و بریتانیا گفت که «در کنار این حساسیت، دو طرف نیز مصمم هستند روابط خود را با یکدیگر بر اساس احترام متقابل، دخالت نکردن در امور داخلی یکدیگر و مبتنی بر منافع مشترک گسترش دهند».

معاون وزارت امور خارجه ایران گفته است: «ما نمی‌خواهیم اسیر گذشته شویم و در عین حال نمی‌توانیم کاملا چشمان خود را نسبت به آن چه که در گذشته صورت گرفته است، ببندیم.»

به گفته آقای تحت‌ روانچی، تصمیم جمهوری اسلامی این است که «به سمت جلو حرکت کنیم» و «حرکت‌مان به این سمت است که بتوانیم روابط را به سطح تبادل سفیر برسانیم».

او در عین حال افزوده است که نمی‌توان تاریخ دقیقی را برای این موضوع مشخص کرد.

بریتانیا پس از آن که تعدادی «دانشجوی بسیجی» در دی‌ماه ۱۳۹۰ با حمله به سفارت این کشور در تهران، ساختمان آن را تخریب کردند، سفارت خود در تهران را تعطیل و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی در بریتانیا را نیز اخراج کرد.

سفارت‌های دو کشور از اول شهریور سال جاری به طور همزمان بازگشایی شد، هرچند سطح آنها تاکنون در حد کاردار بوده است.

XS
SM
MD
LG