لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۳

به دنبال گردن زدن یک ایرانی، کاردار عربستان به وزارت خارجه احضار شد


حسن قشقاوی
حسن قشقاوی

معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه از احضار کاردار عربستان سعودی به اين وزارتخانه در اعتراض به گردن زدن يک تبعه ايران در این کشور خبر داد.

حسن قشقاوی روز پنج‌شنبه، ۲۰ شهريور، به واحد مرکزی خبر ایران گفت که کاردار عربستان در غياب سفير اين کشور در تهران به وزارت امور خارجه احضار شده تا اعتراض ايران به او اعلام شود.

آقای قشقاوی با انتقاد از عربستان سعودی افزود که «اکنون در شرايطی هستيم که تعامل همسايه‌ها لازم است» و گفت که اگر عربستان سعودی «مدعی تقابل با داعش، تروريسم، مقابله با بی‌ثباتی در منطقه و معتقد به ثبات و گسترش روابط» است، گردن زدن تبعه ايران در اين کشور يک «اقدام غيرقابل قبول» بود.

معاون کنسولی و امور مجلس وزارت امور خارجه همچنین افزود که جمهوری اسلامی «انتظار اعدام اين تبعه ايرانی در اين مقطع» را نداشته است.

عربستان سعودی در ماه جاری اعلام کرد که يک تبعه ايران به نام «رضا عباس فاضل ادريساوی» را با شمشير گردن زده است.

به گفته وزارت کشور عربستان سعودی، اين فرد به جرم «قاچاق مقدار زيادی حشيش از طريق دريا» در این کشور اعدام شده است.

معاون وزارت امور خارجه ايران توضيح داده است که «مقامات عربستان می‌گويند در ايران نيز کسانی که چند کيلو مواد مخدر داشته باشند اعدام می‌شوند و استدلال ديگرشان اين است که اين حکم در روند قضايی اجرا شده و هيچ ربطی به روابط سياسی ندارد».

او در ادامه اعلام کرده است که ایران «اين استدلال‌ها» را قبول ندارد.

به گفته آقای قشقاوی، برخورد با يک تبعه خارجی «آثار سياسی» دارد و «خيلی از ايرانی‌ها اکنون در برخی کشورها ممکن است به اعدام محکوم شده باشند، اما اين احکام اجرا نمی‌شود».

معاون وزارت امور خارجه ايران افزوده که جمهوری اسلامی نيز «بنا به مصلحت سياسی» از اعدام اتباع خارجی خودداری می‌کند.

ايران و عربستان هر دو از بزرگ‌ترين اجراکننده‌های حکم اعدام در جهان هستند، با اين تفاوت که ايران معمولا از طناب دار و عربستان از گردن زدن با شمشير برای اجرای اين حکم استفاده می‌کنند.

در سال‌های اخير، گردن زدن اتباع ايرانی در عربستان سعودی باعث تنش‌هايی در روابط دو کشور شده است.

XS
SM
MD
LG