لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۱

کری: شکاف‌های مهمی در گفت‌وگوهای هسته‌ای باقی مانده‌ است


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه در مصر تاکید کرد که علی‌رغم پیشرفت‌ها در مذاکرات هسته‌ای با ایران، همچنان «شکاف‌های مهمی» باقی مانده که باید برطرف شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای کری روز شنبه، ۲۳ اسفند، در شرم‌الشیخ مصر تصریح کرد که هدف از مذاکرات هسته‌ای «رسیدن به هر توافقی نیست، بلکه رسیدن به توافقی درست» است.

وزیر امور خارجه آمریکا با هشدار نسبت به نزدیک شدن ضرب‌الاجل پیش‌بینی شده درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران، افزود که «زمان {باقی‌مانده} نقشی حیاتی دارد».

دولت باراک اوباما توسط دولت اسرائیل و اکثریت کنگره آمریکا تحت فشار شدید است تا توافق هسته‌ای با ایران را به تعطیلی کامل جنبه‌های جنجالی برنامه اتمی جمهوری اسلامی منجر کند.

در همین حال يک ديپلمات ارشد اروپايی نیز به رسانه‌ها گفته است که حتی اگر قدرت‌های جهانی و ايران بتوانند تا پايان ماه جاری میلادی به چارچوبی درباره توافق اتمی دست يابند، به گفت‌وگوهای بيشتری نياز هست تا بتوانند پيش از پايان ضرب‌الاجل ۱۰ تير، به توافقی جامع و نهايی درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی برسند.

خبرگزاری رويترز روز جمعه، ۲۲ اسفند، گزارش داد که نمايندگان ايران، آمريکا، روسيه، چين، فرانسه، بريتانيا و آلمان، هفته آينده در لوزان سوئيس با هم ديدار می‌کنند تا درباره چگونگی نظارت بر حساس‌ترين فعاليت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی دست‌کم برای ۱۰ سال، در برابر «پايان تدريجی» تحريم‌ها عليه ايران گفت‌وگو کنند.

يک ديپلمات ارشد اروپايی بدون ذکر نامش با اشاره به اين گفت‌وگوها به نمايندگان رسانه‌ها گفته است که دشوار است بتوان پيش‌بينی کرد که گفت‌وگوهای هفته آينده، پيشرفتی در مسير دستيابی به چارچوب توافق ايجاد کند.

اين ديپلمات ارشد افزوده است: «ما واقعا پيشرفت داشته‌ايم، به خصوص در هفته‌های اخير، ولی هنوز مسائل بسيار دشواری باقی مانده‌اند.»

او توضيح داد که يک توافق سياسی حاوی «درکی کليدی خواهد بود از اين که ما در موضوعات عمده مانند وسعت برنامه غنی‌سازی اورانيوم کجا قرار داريم.»

اين ديپلمات ارشد اروپايی تاکيد کرده است: «رک و راست بگويم، من هنوز نمی‌دانم که آنها [ايران] بتوانند قدم‌های نهايی را بردارند.»

تاکيد اين ديپلمات آگاه از مذاکرات هسته‌ای بر توافق با ايران در دو مرحله، در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی خواستار توافق بر سر «جزئيات و کليات و در يک مرحله» شده است.

پس از اين سخنان، تيم گفت‌وگوکننده هسته‌ای ايران نيز بر يک مرحله‌ای بودن توافق تاکيد کرد.

جمهوری اسلامی در عين حال می‌گويد اکنون نوبت قدرت‌های جهانی و به خصوص آمريکاست تا اراده خود برای رسيدن به توافقی نهايی با ايران در پرونده هسته‌ای را به نمايش بگذارند.

آمريکا پيش از اين تاکيد کرده که آماده است در صورت به دست نيامدن چنين توافقی، مذاکرات هسته‌ای با ايران را ترک کند.

XS
SM
MD
LG