لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

جنتی: شورای نگهبان بعد از انتخابات هم می‌تواند افراد را ردصلاحیت کند


احمد جنتی می‌گوید نظارت استصوابی شورای نگهبان عام و در تمام مراحل است.
احمد جنتی می‌گوید نظارت استصوابی شورای نگهبان عام و در تمام مراحل است.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان به سخنان افرادی مانند حسن روحانی، رئیس جمهور و علی مطهری، نماینده مجلس، درباره اینکه بعد از برگزاری انتخابات تنها مجلس است که می‌تواند درباره نمایندگان منتخب تصمیم بگیرد، پاسخ داده است.

آقای جنتی، چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت گفته است: «بعضی ادعا می‌کنند بعد از رای‌گیری فقط مجلس است که می‌تواند اعتبارنامه فرد فاقد صلاحیت را تایید نکند. این ادعا علاوه بر این که خلاف نظارت استصوابی قبل از ورود به مجلس است تاریخ هم نشان نمی‌دهد که در مجلس اعتبارنامه‌ای را به جز یک مورد رد کرده باشند».

به گزارش خبرگزاری فارس، دبیر شورای نگهبان گفته که «به شهادت تاریخ»، بررسی اعتبارنامه نمایندگان در مجلس شورای اسلامی «جای معامله و بده و بستان است».

شورای نگهبان قانون اساسی می‌گوید نظارتش بر انتخابات مجلس شورای اسلامی، به گونه‌ای است که نه تنها می‌تواند صلاحیت کاندیداها را قبل از انتخابات رد کند بلکه می‌تواند همین کار را بعد از برگزاری انتخابات هم انجام دهد.

شورای نگهبان با همین استدلال، صلاحیت مینو خالقی، منتخب سوم اصفهان در مجلس دهم شورای اسلامی را بعد از برگزاری انتخابات رد و آرای او را باطل اعلام کرد.

دبیر این شورا هم در سخنرانی روز چهارشنبه خود گفته که «نظارت استصوابی شورای نگهبان عام و در تمام مراحل است» و درباره ردصلاحیت منتخبان بعد از برگزاری انتخابات نیز بیان کرده است: «این اقدام سابقه هم داشته درباره فردی که بعد از رای ‌آوردن معلوم شد مدرک تحصیلیش بی‌‌اعتبار است و انتخابات را شورای نگهبان ابطال کرد».

این در حالی است که دولت حسن روحانی می‌گوید که خانم خالقی را به عنوان منتخب اصفهان به رسمیت می‌شناسد.

آقای روحانی هم تاکید کرده که بعد از برگزاری انتخابات تنها مجلس است که می‌تواند درباره اعتبارنامه یک نماینده تصمیم بگیرد.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی هم همین نظر را دارد و از وزارت کشور خواسته تا اعتبارنامه خانم خالقی را صادر کند.

XS
SM
MD
LG