لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۵

علی یونسی: آموزش به زبان مادری اقوام در دستور کار است


علی يونسی، دستيار ويژه ریيس جمهوری ايران
علی يونسی، دستيار ويژه ریيس جمهوری ايران
علی يونسی، دستيار ويژه ریيس جمهوری ايران در امور اقوام و اقليت‌های دينی و مذهبی گفته است که «آموزش به زبان مادری برای ساير زبان‌ها از جمله مردم عرب خوزستان در دستور کار است.»
آقای يونسی، روز دوشنبه ۳۰ دی، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، افزود: «در نشست‌هايی که با وزير آموزش و پرورش داشتيم، قرار شد برنامه‌ای مدون شود تا اين مسئله حل شود.»
دستيار ويژه ریيس جمهوری ايران در توضيح بيشتری گفته که «تدريس به زبان مادری از جمله برنامه‌های آموزش و پرورش است و در حال انجام تحقيقات بر روی آن هستند» و درباره شيوه اجرای اين برنامه گفته است: «آموزش و پرورش زبان اقوام را تا مقطعی که لازم باشد برايشان تدوين می کند.»
بر اساس اصل ۱۵ قانون اساسی ايران، «زبان و خط رسمی و مشترک مردم ايران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی بايد با اين زبان و خط باشد ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‏‌های گروهی و تدريس ادبيات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.»
زبان مادری بسياری از مردم ايران، غير فارسی است. عربی، کردی، ترکی آذربايجانی و بلوچی، از اصلی‌ترين زبان‌های رايج در ايران هستند که ميليون‌ها نفر به آنها تکلم می‌کنند.
برخی کارشناسان و فعالان حقوق قومی در ايران و خارج از آن معتقدند که جمهوری اسلامی، مانع تدريس زبان مادری اقوام در مدارس است و دانش‌آموزانی که تا قبل از ورود به سيستم آموزشی با زبان فارسی آشنا نيستند، پس از ورود به مدرسه ناچارند تا به زبانی غير از زبان مادری خود تحصيل کنند.
در مقابل، برخی ديگر از کارشناسان و فعالان با تاکيد بر اهميت زبان فارسی به عنوان زبان ارتباطی و رسمی ايرانيان، می‌گويند که اصل ۱۵ قانون اساسی بر آموزش ادبيات زبان‌های غير فارسی در مدارس تاکيد دارد نه آموزش به اين زبان‌ها.
حسن روحانی، ریيس جمهوری اسلامی ایران، در بيانيه سوم خود پيش از برگزاری انتخابات اخير رياست جمهوری، ايران را «بوستانی عطرآگين از اقليم‌ها، زبان‌ها، اديان و مذاهب گوناگون» توصيف کرد و وعده داد در صورت ریيس جمهور شدن، تبعيض و بی‌عدالتی‌ها درباره اقوام ايرانی را رفع می‌کند.
«تدريس زبان مادری ايرانيان به طور رسمی در سطوح مدارس و دانشگاه‌ها دراجرای کامل اصل ۱۵ قانون اساسی» و «تقويت فرهنگ و ادبيات اقوام ايرانی و پيشگيری از زوال آنان به‌منظور حفظ و نگهداشت اين ميراث کهن ايرانی» از مهم‌ترين وعده‌های آقای روحانی در آن بيانيه بود.
XS
SM
MD
LG