لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۸

هشدار حسن روحانی به اسرائیل: دیوانگی کنند پشیمان می‌شوند


حسن روحانی، ریيس جمهوری ايران، هشدار داده است که اگر اسرائيل «ديوانگی» کرده و حمله‌ای نظامی عليه تاسيسات هسته‌ای ايران انجام دهد، با «پاسخ پشيمان‌کننده» روبرو خواهد شد.
آقای روحانی در گفت‌وگویی که روز جمعه ۲۴ ژانويه (چهارم بهمن) با فريد زکريا، روزنامه‌نگار و تحليلگر ارشد تلويزيون سی‌ان‌ان، انجام داده است، ابراز اطمينان کرده که اسرائيل چنين اقدامی انجام نخواهد داد «چرا که به خوبی می‌داند در اين صورت پاسخ به او چه خواهد بود.»
ریيس جمهوری ايران افزوده که «اسرائيل در اين مسير شعار می‌دهد و در مقام عمل قادر به چنين کاری نخواهد بود» اما هشدار داده که اگر اين کشور «چنين ديوانگی را انجام دهد پاسخ بسيار پشيمان‌کننده‌ای خواهد گرفت.»
حسن روحانی در پاسخ به اين پرسش که «آيا ايران به دنبال صلح با اسرائيل است؟»، نيز گفته «آنچه ما می‌خواهيم اين است که رژيم اسرائيل دست از تجاوز خود بردارد و زمين‌هايی را که به ناحق غصب کرده است، به صاحبانش بازگرداند و حداقل در اين مسير به قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد که سال‌های زيادی از آن گذشته عمل کند. ما می‌خواهيم زندانيان فلسطينی را آزاد کرده و همه آوارگانی که از کشورشان بيرون رانده شدند به وطن خود بازگشته و آراء مردم آينده اين سرزمين را تعيين کند.»
اسرائيل به شدت از برنامه اتمی ايران ابراز نگران می‌کند و معتقد است تهران در پوشش برنامه‌ای صلح‌آميز، به دنبال ساخت تسليحات هسته‌ای با هدف نابودی اسرائيل است.

برخی از مقام‌های اين کشور از جمله بنيامين نتانياهو، نخست وزير، بارها تهديد کرده‌اند در صورت ناتوانی جامعه بين‌الملل در متوقف کردن برنامه اتمی ايران، حمله‌ نظامی عليه تاسيسات هسته‌ای آن انجام خواهند داد.
نيروی هوايی اسرائيل پيش از اين با حمله به نيروگاه اتمی اوسيراک عراق در سال ۱۹۸۱ و تاسيسات اتمی سوريه در سال ۲۰۰۷، آنها را نابود کرده بود. البته دولت سوريه در آن هنگام، منکر چنين مسئله‌ای شد.
اما مقام‌های جمهوری اسلامی همواره با تکذيب هرگونه انحراف برنامه اتمی خود به سوی ساخت تسليحات هسته‌ای، هشدار داده‌اند که در صورت حمله اسرائيل به مراکز اتمی خود، پاسخی غير قابل پيش‌بينی به اين کشور خواهند داد. جمهوری اسلامی ايران موجوديت دولت و کشور اسرائيل را به رسميت نمی‌شناسد.
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی روز اول فروردين سال جاری خود در مشهد گفت که «تلقی ايران از قدرت اسرائيل به ترتيبی است که در صف دشمنان ملت ايران به چشم نمی‌آيد و اگر غلطی از سردمداران اسرائيل سر بزند جمهوری اسلامی تل‌آويو و حيفا را با خاک يکسان خواهد کرد.»
حسن روحانی در مصاحبه خود با شبکه سی‌ان‌ان، در واکنش به اين گفته نخست وزير اسرائيل که «روحانی گرگی در لباس ميش است»، خود را «منتخب يک ملت در انتخاباتی آزاد و رقابتی» توصيف کرده و در مقابل گفته که بنيامين نتانياهو «يک متجاوز، غاصب و کسی است که کودکان را کشته و به زن‌ها رحم نکرده و امنيت منطقه را به هم زده است.»

حسن روحانی: به رآکتور اراک نیاز داریم
ریيس جمهوری ايران در بخش ديگری از اين گفت‌وگو، تاکيد کرده که برنامه هسته‌ای تهران متوقف نخواهد شد و تحريم‌ها عليه ايران غير قانونی است.
آقای روحانی گفته که برنامه هسته‌ای ايران همچنان زير نظر آژانس بين‌المللی انرژی اتمی خواهد بود و جمهوری اسلامی هرگز به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نخواهد رفت.
او با تاکيد گفته که غنی‌سازی اورانيوم توسط ايران نيز متوقف نخواهد شد و ساخت رآکتور آب سنگين اراک نيز به علت آنکه «رآکتور پلوتونيوم نيست و ما به آن برای توليد راديو داروها نيازمنديم»، به پايان خواهد رسيد.
رآکتور آب سنگين اراک می‌تواند در صورت تزريق سوخت هسته‌ای، پلوتونيوم توليد کند که از آن می‌توان در ساخت بمب‌های اتمی استفاده کرد.
جمهوری اسلامی و ۱+۵ شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان در نوامبر سال ۲۰۱۳ به توافق دست يافتند که بر اساس آن، ايران اعلام کرد در شش ماه، از تزريق سوخت هسته‌ای به رآکتور آب سنگين اراک خودداری کند.
ايران همچنين در اين شش ماه غنی‌سازی اورانيوم با غلظت بيش از پنج درصد را متوقف می‌کند و سانتريفوژهايش را نيز توسعه نخواهد داد. در برابر، قدرت‌های جهانی نيز بيش از چهار ميليارد دلار از پول بلوکه شده ايران در بانک‌های خارج از کشور را در چند قسط به اين کشور پس می‌دهند و از تصويب تحريم‌های جديد عليه تهران خودداری می‌کنند.
آقای روحانی که نخستين ریيس جمهوری ايران است که ظرف سه دهه گذشته به طور رسمی با ریيس جمهوری آمريکا تلفنی گفت‌وگو کرده است، بارها گفته که بهبود مناسبات و روابط با ايالات متحده آمريکا را در دستور کار دارد و حتی احتمال بازگشايی سفارت اين کشور در تهران را نيز رد نکرده است.
او در مصاحبه با سی‌ان‌ان تاکيد کرد که «ما و آمريکا قرار نيست که تا ابد در حال دشمنی باشيم.»
XS
SM
MD
LG