لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۱

صالحی: راکتور آب سنگین اراک مانند غنی‌سازی خط قرمز ماست


علی‌اکبر صالحی، ریيس سازمان انرژی اتمی ایران.
علی‌اکبر صالحی، ریيس سازمان انرژی اتمی ایران.
معاون ریيس جمهوری و ریيس سازمان انرژی اتمی ایران، راکتور آب سنگين اراک را مانند غنی‌سازی اورانيوم «خط قرمز جمهوری اسلامی ايران» توصيف کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، علی‌اکبر صالحی روز شنبه نهم آذر در تهران، با اشاره به توافق اخير با ۱+۵ بر سر برنامه اتمی ايران، هشدار داد: «اگر غرب نقض پيمان کند و دست به مقابله با ما بزند، ملت حماسه‌ای بالاتر از جنگ تحميلی خواهد آفريد.»
اين نخستين بار است که يک مقام ارشد ايرانی، از راکتور آب سنگين اراک، به عنوان «خط قرمز» جمهوری اسلامی در برنامه و مذاکرات اتمی ايران نام می‌برد.
پيش از اين، مسئولان عالی‌رتبه ايران همواره تاکيد داشتند که غنی‌سازی اورانيوم، خط قرمز جمهوری اسلامی به شمار می‌آيد. در آخرين نمونه، عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه و از اعضای ارشد تيم مذاکره کننده ايران با ۱+۵، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، تصريح کرد که غنی‌سازی اورانيوم «تا ابد» خط قرمز ايران خواهد بود.
در توافق‌نامه ميان نمايندگان ايران با اعضای گروه ۱+۵ شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان، تهران متعهد شد که تا شش ماه، فعاليت‌های خود در تاسيسات غنی‌سازی سوخت نطنز، فردو و راکتور آب سنگين اراک را گسترش ندهد و علی‌اکبر صالحی در سخنان دیروز خود گفت تعطيلی آب سنگين اراک، «بر خلاف توافق‌نامه ژنو» است.
ریيس سازمان انرژی اتمی اينکه «گفته‌اند اراک را بايد متوقف کنيد چون منشاء پلوتونيوم است و می‌تواند در ساخت سلاح استفاده شود» را «يکی از دروغ‌های بزرگ» کشورهای غربی توصيف کرد.
آقای صالحی خطاب به کشورهای غربی گفت: «رفتار و گفتار شما نشان می‌دهد شما می‌خواهيد ما راکتور آب سنگين اراک را نداشته باشيم يعنی می‌خواهيد ما را از حق خودمان محروم کنيد اما بدانيد اين خط قرمز ماست و به مانند غنی‌سازی هرگز از آن عدول نخواهيم کرد.»
به گفته کارشناسان اتمی، پس از راه‌اندازی رآکتور آب سنگين و تزريق سوخت هسته‌ای به آن، در درون سوخت مصرف شده، ماده‌ای به نام پلوتونيوم ۲۳۹ توليد می‌شود که می‌تواند از آن برای ساخت تسليحات هسته‌ای استفاده کرد.
محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، ششم آذر و پس از امضای توافق با ۱+۵ گفت که روند ساخت و ساز در نيروگاه اتمی آب سنگين اراک همچنان ادامه دارد و توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی٬ ايران را تنها ملزم به آن می‌کند که سوخت جديد در اين نيروگاه توليد نکند.
در واکنش به اين اظهارات، جن ساکی٬ سخنگوی وزارت خارجه ايالات متحده گفت مادامی که در اين تاسيسات سوخت اتمی توليد نشده و راکتورش راه‌اندازی نشده است٬ دنبال کردن ساخت‌و‌ساز مانعی ندارد.

آمادگی روسیه برای ساخت یک نیروگاه هسته‌ای دیگر
علی‌اکبر صالحی، ریيس سازمان انرژی اتمی ايران، همچنين از «آمادگی» روسيه برای ساخت يک نيروگاه هسته‌ای ديگر برای توليد سالانه چهار هزار مگاوات برق خبر داد.
آقای صالحی با اشاره به تکليف مجلس شورای اسلامی برای توليد سالانه ۲۰ هزار مگاوات سوخت هسته‌ای، گفت که «با پيشرفت توافقنامه ژنو، سال آينده شاهد کلنگ زنی نيروگاه هسته ای ديگری در بوشهر خواهيم بود.»
ریيس سازمان انرژی اتمی ايران، نياز نيروگاه‌های هسته‌ای به مصرف سوخت هسته‌ای را از دلايل غنی‌سازی اورانيوم در ايران دانست و گفت: «اگر سوخت اين نيروگاه‌ها تامين نشود و غرب يکدفعه استنکاف کند از دادن سوخت به ما، آنگاه ما بايد چکار کنيم؟»
ايران هم‌اکنون دارای يک نيروگاه هسته‌ای ۱۰۰۰ مگاواتی در بوشهر است که قرارداد ساخت آن در سال ۱۳۵۵ امضا شد اما با گذشت حدود ۴۰ سال هنوز به طور کامل به پايان نرسيده است.
XS
SM
MD
LG