لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۶

آژانس: مسائل زیادی در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران باقی مانده است


ترو واریانتا، معاون امور پادمان‌های آژانس و رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس.
ترو واریانتا، معاون امور پادمان‌های آژانس و رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس.
آژانس بين‌المللی انرژی اتمی می‌گويد که هنوز «مسائل زيادی» برای حل و فصل مسئله هسته‌ای ايران باقی مانده و اين موضوع نياز به کار بيشتری دارد.
به گزارش روز دوشنبه ۱۰ فوريه (۲۱ بهمن) خبرگزاری رويترز، ترو واريورانتا، معاون امور پادمان‌های آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، يک روز پس از آنکه ايران موافقت کرد درباره ادعای تحقيقات بر روی ساخت تسليحات هسته‌ای توسط تهران تحقيقات بيشتری صورت بگيرد، گفت که هنوز بايد کارهای بيشتری برای پايان دادن به اين بحران طولانی مدت انجام داد.
آقای واريورانتا در عين حال افزود که توافقات صورت گرفته «خوب» بوده است.
در توافقی که روز يکشنبه ۲۰ بهمن ميان ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در تهران حاصل شد، جمهوری اسلامی و آژانس برای «هفت اقدام عملی» ديگر که «توسط ايران تا ۲۵ ارديبهشت ۹۳ اجرا خواهد شد»، به اشتراک نظر رسيدند.
پس از اين توافق، ايسنا از قول «يک مقام مذاکره کننده ايرانی» که نام او را فاش نکرد، نوشت که «بازديد مديريت شده از برخی مراکز هسته‌ای مثل معدن ساغند يزد و کارخانه توليد کيک زرد اردکان و نيز ارايه اطلاعات و توضيحات درباره برخی مسايل باقی‌مانده از جمله اقداماتی است که ميان ايران و آژانس در اين دور از مذاکرات به توافق رسيد.»
اين مقام ايرانی اما گفت که در مذاکرات دو روز گذشته بحثی در مورد «ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای تهران» مطرح نشد.
اين در حالی است که خبرگزاری فرانسه، چهار مورد ديگر از اين توافق که محور مذاکرات روزهای شنبه و يک‌شنبه را تشکيل می‌داد، مربوط به بررسی اتهام «وجود ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ايران پيش از سال ۲۰۰۳ و احتمالاً پس از آن» عنوان کرده است.
يک ديپلمات غربی نيز روز شنبه به آسوشيتدپرس گفت که «نشانه‌هايی در مورد اين‌که ايران آزمايش‌هايی با مواد منفجره قوی و چاشنی‌های انفجار اتمی انجام داده و از هسته يک کلاهک هسته‌ای نيز ماکت‌سازی‌های رايانه‌ای کرده‌است»، وجود دارد.
«احتمال مقدمه‌چينی برای يک آزمايش هسته‌ای تسليحاتی و توسعه يک چاشنی انفجاری اتمی برای موشک ميان‌برد شهاب سه» که می‌تواند اسرائيل را هدف قرار دهد، از ديگر موارد نگرانی آژانس و قدرت‌های جهانی است.
«اطلاعات در مورد اين‌که ايران به منظور ادامه توسعه تسليحات اتمی از سال ۲۰۰۳ فعاليت خود را زيرزمينی‌تر کرده‌است؛ سال ۲۰۰۳ زمانی است که به اعتقاد سازمان‌های اطلاعاتی آمريکا اين‌گونه فعاليت‌های ايران متوقف شده‌بود.»
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ايران نيز با اشاره به توافق جديد با آژانس گفت که «بازديد از پارچين در چارچوب اين هفت اقدام نيست.»
آژانس بين‌المللی انرژی اتمی سال‌هاست که خواهان بازرسی از سايت نظامی پارچين در نزديکی تهران است که به باور آژانس ممکن است آزمايش‌های مربوط به ساخت سلاح اتمی در آن انجام شده باشد. ايران با رد اين مطلب از دسترسی آژانس به اين سايت جلوگيری کرده‌است.
ايران و آژانس با امضای متنی در ۲۰ آبان سال جاری در تهران به توافقی شش ماده‌ای دست يافتند که دو مورد آن يعنی بازرسی از تاسيسات آب سنگين اراک و بازديد از معدن اورانيوم گچين پيش از اين انجام شده‌است.
XS
SM
MD
LG