لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۷

ظریف در هند: برنامه هسته‌ای ایران متوقف نمی‌شود


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با شال هندی در هند.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با شال هندی در هند.
محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، که روز چهارشنبه، هفتم اسفند، برای سفری دوروزه به هند رفت، در اين کشور تاکيد کرد که برنامه هسته‌ای ايران متوقف نخواهد شد.
به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، آقای ظريف در نخستين روز سفرش به هند، همراه با سلمان خورشيد، همتای هندی خود، در گردهمايی بنياد تحقيقات آبزرور با عنوان «سياست خارجی ايران؛ چشم‌انداز ثبات در آسيای غربی» شرکت کرد.
وزير امور خارجه ايران در سخنرانی خود بدون نام بردن از دولت‌ يا کشوری گفت که «تعدادی تصور کردند... با استفاده از فشار، ارعاب و تهديد می‌توانند ايران را تسليم خواسته‌های خود کنند و از اين طريق برنامه صلح‌آميز هسته‌ای ايران را متوقف نمايند» و افزود: «آنها فکر کردند که با خشونت می‌توانند برنامه هسته‌ای ايران را متوقف کنند و اين يکی از مهم‌ترين اشتباهات بود.»
به گفته آقای ظريف، «تهديد به ارجاع مسئله هسته‌ای به شورای امنيت، تحريم‌ها و حتی تهديد نظامی نيز نتوانست برنامه صلح‌آميز ايران را متوقف کند».
وزير امور خارجه ايران تاکيد کرد که «برای حل و پيشروی مسئله هسته‌ای» بايد به يک «هدف مشترک» دست يافت و گفت که از نظر او «پذيرفتن صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌ای ايران» راه حل پايان دادن به بحران ۱۰ ساله مربوط به فعالیت‌های اتمی ایران است.
آمريکا، اتحاديه اروپا و اسرائيل در کنار تعدادی ديگر از کشورهای جهان سال‌هاست که نگران ساخت تسليحات هسته‌ای توسط ايران در پوشش يک برنامه گسترده اتمی هستند که تهران می‌گويد کاملا صلح‌آميز و با هدف توليد برق و تحقيقات علمی و پزشکی در جريان است.
ايران و گروه ۱+۵ شامل آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين، روسيه و آلمان در آذرماه سال ۱۳۹۲ و پس از ۱۰ سال، به توافقی شش ماهه دست يافتند که بر مبنای آن، هم تهران ابعاد برنامه اتمی خود را کاهش می‌دهد و هم از شدت تحريم‌های بين‌المللی عليه ايران کاسته خواهد شد.
دولت حسن روحانی و تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران به رياست محمدجواد ظريف و ۱+۵ اميدوارند تا در پايان اين مدت شش ماهه، به راه‌ حلی نهايی برای پايان دادن به بحران هسته‌ای دست يابند.
آقای ظريف در هند مجددا تاکيد کرد که ايران «به شدت مخالف ساخت بمب اتمی است» و حتی گفت که با توجه به سخنان اخير باراک اوباما، رئيس جمهور، و جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، تصور می‌کند که «تا حدودی غرب به سوی اين نقطه نظر پيش رفته است».

بر اساس توافق شش ماهه ایران با ۱+۵، تهران می‌تواند غنی‌سازی اورانیوم به میزان کمتر از پنج درصد را ادامه دهد.
آقای ظريف در عين حال تاکيد کرد که «غرب نمی‌تواند ايران را مجبور به کنار گذاشتن انرژی صلح‌آميز هسته‌ای بکند»، «بهترين راه برای کنترل برنامه هسته‌ای» ايران را «نظارت بر آن بر اساس قوانين بين‌المللی» عنوان کرد.
XS
SM
MD
LG