لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۸

تاکید معاون وزارت خارجه ایران: تحریم سوییفت لغو شده است


دفتر مرکزی سوییفت در بروکسل بلژیک قرار دارد.
دفتر مرکزی سوییفت در بروکسل بلژیک قرار دارد.

در واکنش به برخی «شایعه‌ها» و «خبرپراکنی‌ها»، حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه تاکید کرد که «تحریم سوییفت لغو شده است».

آقای بعیدی‌نژاد در گفت‌وگویی با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، که روز سه‌شنبه، ۱۳ بهمن، منتشر شد، از «شایعات» برخی رسانه‌ها درباره این مسئله انتقاد کرد.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران افزود: «متاسفانه برخی رسانه‌ها به برخی شایعات از جمله این که بانک‌های ایرانی اساسا قرار نیست به سوییفت مستقیم وصل شوند و حتی اگر وصل شوند از طریق موسسات واسط این کار را خواهند کرد، دامن می‌زنند.»

به گفته آقای بعیدی‌نژاد، این گزارش‌ها «کاملا غیرفنی و غیردقیق و شایعه‌ای نادرست» است.

او همچنین به رسانه‌های منتشرکننده آنها توصیه کرد که «به این خبرپراکنی‌ها دامن نزنند و اعتبار رسانه‌ای خود را مخدوش نکنند».

پیش از این رسانه‌هایی مانند روزنامه کیهان و وب‌سایت رجانیوز نوشته بودند که تحریم سوییفت به علت «لغو نشدن قواعد تحریمی اتحادیه اروپا همچنان پابرجاست و این شرکت صرفا با انتشار بیانیه‌ای به صورت مصداقی برخی از بانک‌های ایران را از لیست تحریم خود خارج کرده است».

بر اساس این گزارش، بانک‌هایی که «در این بیانیه به آنها اشاره نشده است مانند بانک‌های سپه، صادرات، مهر و انصار همچنان در تحریم باقی خواهند ماند.»

اما حمید بعیدی‌نژاد با بیان این که «فضای ایجاد شده تحت تاثیر این شایعات در رسانه‌های ایرانی متاسفانه بر بانک‌های ما به ویژه بانک مرکزی فشار روانی ایجاد کرده» گفت که این فضا «بر سوییفت هم فشار سیاسی وارد کرده که حتی موجب نارضایتی مقامات سوییفت شده است».

مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران تاکید کرده است: «هیچ مشکل سیاسی بر سر راه لغو تحریم‌ سوییفت بانک‌های ایرانی وجود ندارد و بانک‌ها قادرند به طور مستقیم از خدمات سوییفت استفاده کنند.»

آقای بعیدی‌نژاد در عین حال گفت که «این مسیر نیازمند صبر و حوصله است و باید از هرگونه فشار روانی و جوسازی رسانه‌ای خودداری شود.»

بانک مرکزی ایران اعلام کرده که بانک‌های ایران از روز دوشنبه، ۱۲ بهمن، مجددا به سوییفت متصل شدند.

اما به گفته مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی حدود دو تا سه روز تا حداکثر یک هفته طول می کشد تا بانک‌ها بتوانند با انجام فرایند لازم از این امکان استفاده کنند.

سوییفت سیستمی برای جابه‌جایی پیام‌ها میان بانک‌ها و موسسات مالی در جامعه بین‌المللی است.

در ۱۷ مارس ۲۰۱۲ و در نشست مشترکی مرکب از نمایندگان کشورهای عضو شورای اتحادیه اروپا و شورای مدیریت سوییفت، این نهاد روابط بانک‌های ایرانی را از شبکه‌های بین المللی خود به اتهام مشارکت آنها در نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران حذف کرد.

XS
SM
MD
LG