لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۶

رحمانی فضلی: داعش به مرزهای ایران نزدیک شود قطعا دخالت می‌کنیم


عبدالرضا رحمانی فضلی
عبدالرضا رحمانی فضلی

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزير کشور ايران گفته که جمهوری اسلامی «رسما» به عراق اعلام کرده است که اگر گروه حکومت اسلامی يا داعش به مرزهای ايران نزديک شود، «قطعا دخالت می‌کنيم».

به گزارش روز دوشنبه چهارم خرداد خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، آقای رحمانی فضلی افزوده است: «همجواری کشور ما با عراق حتما ما را تحت تاثير قرار می‌دهد اما تاکنون با تسلطی که بر مرزهای کشور داشته‌ايم، هيچ حادثه‌ای رخ نداده است».

به گفته وزير کشور، گروه حکومت اسلامی هم‌اکنون «در محدوده‌ای با فاصله ۵۰ کيلومتری از مرزهای ايران» درون کشور عراق حضور دارد.

خبرگزاری تسنیم به نقل از وزیر کشور، گزارش داده که ۴۰ کیلومتری مرزهای ایران، جایی است که اگر نیروهای داعش به آن برسند، ایران «قطعا» دخالت خواهد کرد.

در اسفندماه سال ۹۳، اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده وقت نیروی انتظامی ایران نیز گفته بود که گروه حکومت اسلامی «چندی پیش» از آن، تا ۴۰ کیلومتری مرز ایران پیش آمده بود.

دو روز قبل از آقای احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز، عمق ۴۰ کیلومتری خاک عراق را خط قرمز ایران برای گروه‌های به گفته وی «تروریستی» اعلام کرد.

آقای رحمانی فضلی در ادامه سخنانش از اينکه «زمينه فعاليت داعش در افغانستان و پاکستان وجود دارد» نيز ابراز تاسف کرده است.

وزير کشور ايران همچنين با انتقاد از ايالات متحده آمريکا گفته است: «آمريکا وقتی که ادعای فرماندهی نيروهای ائتلاف را دارد، بايد پاسخگو باشد که چرا اقداماتش عليه اين گروهک تروريستی موثر نبوده است».

علی شمخانی، دبير شورای عالی امنيت ملی نيز گفته است: «اگر اوضاع را رها کنيم به‌زودی تهديد تکفيری‌ها و داعش به مرزهای ما می‌رسد».

به گفته آقای شمخانی، اين گروه «در عراق ممکن است به خانقين و از افغانستان به زاهدان وارد شوند».

سخنان اين دو مقام ارشد ايران پس از آن بيان می‌شود که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از تصميم «دشمنان و برخی مسئولان سفيه منطقه‌ خليج فارس» برای «کشاندن جنگ‌های نيابتی به مرزهای ايران» خبر داد.

آقای خامنه‌ای با بيان اين سخنان گفت: «آنها بدانند اگر شيطنتی صورت گيرد واکنش ايران بسيار سخت خواهد بود‌.»

پس از بيان اين سخنان بود که احمدرضا پوردستان، فرمانده نيروی زمينی ارتش نيز با بيان اينکه گروه‌های «تکفيری و تروريستی» هم‌اينک «در نزديکی مرزهای ايران هستند» گفت: «امروز جای پای داعش را در افغانستان و پاکستان می‌بينيم و آنها دارند خودشان را آماده می‌کنند».

قاسم سليمانی، فرمانده سپاه قدس ايران نيز از «داعش» به عنوان «يک طاعون و يک بلای بزرگ در جهان» نام برد و گفت: «برای سلامتی ملت بايد مرزهای خود را قرنطينه کنيم و به کشور همسايه خود کمک کنيم تا اين سرطان به کشورمان سرايت نکند».

XS
SM
MD
LG