لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۰

جنتی: می‌خواهند مجلس را قبضه کنند تا قدرت نظام را در دست بگیرند


احمد جنتی (جلو)، صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه، حسن روحانی، رئیس قوه مجریه و علی لاریجانی، رئیس قوه مقتننه ایران
احمد جنتی (جلو)، صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه، حسن روحانی، رئیس قوه مجریه و علی لاریجانی، رئیس قوه مقتننه ایران

احمد جنتی، دبير شورای نگهبان ايران، با «مورد قبول دانستن مجلس خبرگان رهبری فعلی»، گفت: «عده‌ای به دنبال تضعيف قدرت رهبری و ولايت فقيه در کشور هستند تا وارد مجلس خبرگان شوند و نقشه‌های خود را محقق کنند».

به گزارش خبرگزاری حوزه علميه قم (رسا)، آقای جنتی افزود: «عده‌ای می‌خواهند قدرت مجلس را قبضه کنند تا قدرت نظام را در دست گرفته و هر دولتی که می‌خواهند را روی کار بياورند».

دبير شورای نگهبان با بيان اينکه «اهميت مجلس خبرگان رهبری از مجلس شورای اسلامی نيز بسيار بالاتر است، چون در مورد رهبری تصميم می‌گيرد»، گفت که «عده‌ای انتظار دارند افرادی که صلاحيت‌های لازم را ندارند وارد مجلس خبرگان رهبری شوند».

انتخابات دور آينده مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، همزمان در اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

اين چندمين بار پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی است که احمد جنتی درباره ترکيب آينده این دو مجلس هشدار می‌دهد. آقای جنتی، دبير شورای نگهبان است که وظيفه تاييد صلاحيت کانديداهای هر دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را بر عهده دارد. اين شورا در چند انتخابات گذشته، مانع کانديداتوری هزاران نامزد با ديدگاه‌های سياسی اصلاح‌طلب و دموکراسی خواهانه شده است.

دبير شورای نگهبان پيشتر نيز درباره «تصرف» اين دو مجلس توسط «عده‌ای که سنگر اول را فتح کرده‌اند»، هشدار داده بود.

احمد جنتی در بخش ديگری از تازه‌ترين سخنانش، از اينکه «دولت مقدمات ورود به انتخابات را به وضوح اعلام می‌کند»، ابراز تاسف کرده است.

دبير شورای نگهبان از اين شورا به عنوان نهادی که «سلامت انتخابات را حفظ می‌کند» نام برد و افزود: «شورای نگهبان افرادی که صلاحيت ندارند را اجازه ورود به مجلس نمی‌دهد».

به نظر می‌آيد انتقاد دبير شورای نگهبان به سخنانی باشد که در ماه‌های اخير توسط اسحاق جهانگيری، معاون اول حسن روحانی و علی يونسی، دستيار ریيس جمهوری بيان شده است.

آقای جهانگيری که عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی بوده، مدتی پيش در جمع اعضای اين حزب، از گروه‌های اصلاح‌طلب خواست تا «موضوع انتخابات را جدی بگيرند» و گفت که در انتخابات آينده «اگر مجلس خوبی شکل نگيرد کار دولت ناتمام خواهد بود».

در اسفند ۱۳۹۲ نيز، علی يونسی، دستيار ويژه ریيس جمهوری ایران در امور اقوام و اقليت‌های مذهبی، در ديدار با اعضای ستاد انتخاباتی حسن روحانی در سيستان و بلوچستان از آنها خواست تا «همچنان فعال باقی بمانند» و «برای انتخابات مجلس از هم‌اکنون فعاليت‌شان را آغاز کنند».

انتقاد دبير شورای نگهبان از اين سخنان در حالی است که خود آقای جنتی پيش از انتخابات دوره دهم رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ به صراحت و علنی از محمود احمدی‌نژاد، ریيس جمهوری وقت و کانديدای آن انتخابات حمايت کرد.

XS
SM
MD
LG