لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۶

«مداح هفت‌تیرکش» در «بیت رهبری»


مداحی و روضه خوانی محمود کریمی در حضور رهبر جمهوری اسلامی، ۱۳ فروردین ۱۳۹۳
مداحی و روضه خوانی محمود کریمی در حضور رهبر جمهوری اسلامی، ۱۳ فروردین ۱۳۹۳
محمود کریمی، مداح مشهور ایران که تیراندازی‌اش به سمت یک خودرو در ماه‌های گذشته جنجالی شده بود، در مراسم ویژه «فاطمیه» که در دفتر رهبر جمهوری اسلامی برگزار شده، مداحی و روضه خوانی کرده است.

این مراسم، چهارشنبه شب ۱۳ فروردین، در حضور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، برگزار شده است.

به جز آقای خامنه‌ای، افرادی مانند احمد خاتمی، امام جمعه تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری، غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور، محمدرضا باهنر، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی و ده‌ها تن از دیگر مقام‌های سیاسی و مذهبی حکومت ایران حضور داشتند و برای نزدیک به ۴۵ دقیقه به مداحی و روضه خوانی آقای کریمی گوش دادند.

محمود کریمی در برخی سایت‌های داخل ایران، شبکه‌های اجتماعی و در میان تعدادی از کاربران اینترنتی به «مداح هفت‌تیرکش» مشهور شده است.

این لقب پس از آن به آقای کریمی داده شد که خبر تیراندازی دی ماه گذشته او به سمت یک خودرو در تهران، پوشش گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی و محافل خبری یافت.

محمود کریمی که از او به عنوان یکی از گران‌ترین و پرکار‌ترین مداحان ایران نام برده می‌شود، در سال‌های اخیر یکی از محبوب‌ترین مداحان در نزد مسئولان دفتر رهبر جمهوری اسلامی نیز بوده است.


اعتراض اصولگرایان


آقای کریمی در این مدت، روضه خوانی‌ها و مداحی‌های متعددی را در محلی که به «حسینیه امام خمینی» یا «بیت رهبری» مشهور است و محل برگزاری دیدار‌ها و برنامه‌های عمومی آقای خامنه‌ای به شمار می‌آید، داشته است.

اما این نخستین بار است که حضور آقای کریمی در بیت رهبری، اعتراض‌هایی را حتی در میان حامیان سرسخت حکومت و رهبر جمهوری اسلامی به دنبال داشته است.

از جمله محسن حسام مظاهری، از فعالان مطبوعاتی اصولگرا که با انتشار مطلبی در گوگل پلاس، این پرسش را مطرح کرد که دعوت از محمود کریمی برای مراسم امسال، «بعد از آن‌همه حاشیه‌سازی و حساسیت‌برانگیزی چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟»

آقای مظاهری این پرسش را هم طرح کرد که «مهم‌ترین پیام‌های این دعوت خطاب به افکار عمومی کدامند؟» و البته خودش با یک سوال دیگر، پاسخ پرسش خود را داد: «اساساً افکار عمومی کیلویی چند است؟»

علی قلهکی، یکی دیگر از خبرنگاران اصولگرا و از طرفداران سرسخت رهبر جمهوری اسلامی است که مداحی آقای کریمی در مراسم فاطمیه سال ۱۳۹۳ بیت رهبری را باعث «نشستن سه ترکش بر پیکر جریان حزب‌الله» دانست.

او در توضیح یکی از این «ترکش»‌ها نوشت که «توده جامعه بعد از این دعوت قطعا این پیام را دریافت می‌کنند که جریان حزب‌الله به هرطریقی - حتی غیر مدار حق و به هر قیمتی - حاضر به حمایت از یکی از نیروهای خود است.»

آگهی با عکس مداح جنجالی

یکی از مواردی که انتقاد این اصولگرایان را به دنیال داشته، انتشار آگهی مراسم ویژه فاطمیه در صفحه دفتر رهبر جمهوری اسلامی در گوگل پلاس با عکسی از مراسم سال‌های گذشته بود که محمود کریمی را در حال مداحی در حضور رهبر ایران نشان می‌داد.

علی قلهکی با انتقاد از «رسانه‌های ضد انقلاب و معاند که طی این چند ماهه با انتشار تصاویر مشترک رهبری بزرگوار انقلاب و محمود کریمی سعی در نشان دادن ارتباط بین محمود کریمی و بیت مقام معظم رهبری بودند»، نوشت که مسئولان بیت رهبری با انتشار این تصویر و «اقدام بد‌تر که دعوت محمود کریمی در مراسم عزاداری بیت مقام معظم رهبری بود، خوراک خوبی را برای رسانه‌های ضد انقلاب فراهم نمودند.»

همین مسئله دقیقا مورد انتقاد محسن حسام مظاهری هم قرار گرفت.

او هم در نوشته خود پرسید که «چرا صفحه‌ {گوگل} پلاس دفتر رهبری برای خبر آگهی این مراسم از تصویر کریمی استفاده کرده است؟»

از سوی دیگر، سایت بصیرت که اغلب، اخبار و گزارش‌های فرماندهان سپاه پاسداران را منتشر می‌کند، با انتشار مطلبی به نزدیکان و مسئولان دفتر آقای خامنه‌ای هشدار داده که کوچک‌ترین «لغزش» آن‌ها به نام رهبر جمهوری اسلامی تمام می‌شود.

این سایت با اشاره به حضور محمود کریمی در مراسم امسال بیت رهبری، نوشت که «دشمن از هرگونه اشتباه، لغزش، سرپیچی از قانون و تخلفی که از سوی یکی از منسوبین به رهبری سر بزند، بیشترین استفاده را برای ضربه زدن و هجمه و عملیات روانی علیه ولایت فقیه و ولی فقیه» می‌کند.

بصیرت افزود که «بدون شک هرچه انتساب افراد به رهبری نزدیک‌تر بوده و لغزش و اشتباه بزرگ‌تر باشد، سوءاستفاده دشمن نیز بیشتر خواهد بود» و تصریح کرد: «ماجرای تیراندازی اخیر باید هشداری به تمام کسانی باشد که به نوعی به رهبری وابسته‌اند که کوچک‌ترین لغزش آنان بهانه‌ای» برای حمله به رهبر جمهوری اسلامی است.


از منصور ارضی تا محمود کریمی

پیش از این، حداقل دو مداح مشهور دیگر ایران برای مدتی و به طور موقت از حضور در مراسم بیت رهبری محروم شده بودند.

منصور ارضی که مداحان فعلی ایران، او را «استاد» خود می‌دانند و از اصلیترین ایدئولوژیست‌های جریان حزب‌الله به شمار می‌آید و سعید حدادیان، دو مداحی‌اند که در سال‌های اخیر و ظاهرا به دلیل توهین‌هایی که در سخنرانی‌های خود به افرادی مانند اکبر هاشمی رفسنجانی، محمدباقر قالیباف، محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم مشایی نسبت داده بودند، برای مدتی از لیست مداحان برنامه‌های عزاداری حسینیه امام خمینی حذف شدند اگرچه پس از مدتی مجددا به این فهرست بازگشتند.

محسن حسام مظاهری در مطلب انتقادی خود با اشاره به همین مسئله نوشته که «چه اشکالی داشت مدتی از وی {محمود کریمی} نیز برای این قبیل مراسم‌ها دعوت نمی‌شد؟»

سایت کلمه، از سایت‌های منتقد حکومت ایران هم دعوت بیت رهبری از مداحی که «به ایجاد ارعاب و وحشت از طریق استفاده از سلاح گرم در منازعه خیابانی متهم است» را «به خود‌ی خود سوال‌برانگیز» دانست و افزود که این حساسیت به این دلیل بیشتر می‌شود که «محمود کریمی در ماه‌های گذشته از پیگرد قضایی اقدام خود نیز مصون بوده است.»

پرونده تیراندازی محمود کریمی به سرنشینان یک خودرو در تهران به دنبال انصراف شاکیان مختومه شد. قوه قضائیه هم اعلام کرد که مدعی العموم قصدی برای ورود به این موضوع و بررسی «جنبه عمومی» جرم ندارد.

تنها مجازاتی که بر اساس گزارش‌ها برای آقای کریمی در نظر گرفته شد، ابطال مجوز حمل سلاح او بود.
XS
SM
MD
LG