لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۶

هشدار احمد شهید در مورد افزایش ۲۵ درصدی اعدام‌ها در ایران


احمد شهید
احمد شهید

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر در ایران، درباره افزایش ۲۵ درصدی اعدام‌ها در ایران هشدار داده اما در عین حال گفته که به نظر می‌آید تهران تمایل بیشتری به گفت‌وگو با سازمان ملل درباره موضوع حقوق بشر نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای شهید، دوشنبه چهارم آبان، گفته است که ماه گذشته میلادی موفق شده «برای نخستین بار» در ژنو سوئیس با تعدادی از اعضای دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ملاقات کند.

به گفته گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، «پاسخ» این افراد به گزارش کنونی وی درباره حقوق بشر در ایران «اساسی‌ترین پاسخ در چهار و نیم سال گذشته» بوده است.

در سخنان آقای شهید به نام و سمت این مقام‌های جمهوری اسلامی اشاره‌ای نشده است.

علاوه بر این او گفته است که آخرین گزارش‌اش درباره وضعیت حقوق بشر در ایران «اندکی مثبت‌تر از گزارش‌های قبلی» است و وی شاهد «تعامل معنی‌دار بیشتری» از سوی جمهوری اسلامی و جامعه جهانی بوده است.

با وجود این، احمد شهید یادآور شده که این مسئله و «دیگر پیشرفت‌ها در ۱۲ ماه گذشته» به معنی «کاهش فشار بر ایران نیست» زیرا «تعداد اعدام‌ها در کشور افزایش یافته است».

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد افزوده که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، حدود ۷۰۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند و این تعداد تا پایان سال احتمالاً به بیش از هزار نفر می‌رسد.

تعدادی که ۲۵ درصد بیش از میزان اعدام‌ها در سال ۹۳ است، چرا که جمهوری اسلامی در سال گذشته میلادی، حداقل ۷۵۳ نفر را اعدام کرده بود.

احمد شهید در عین حال تأکید کرده که در ایران زنان همچنان شهروندان درجه دو محسوب می‌شوند و حدود ۴۰ روزنامه‌نگار نیز در سال جاری به بهانه‌های واهی زندانی شده‌اند.

«ناقضان حقوق بشر تحریم شوند»

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر در ایران، در بخش دیگری از سخنان خود، خواستار «تحریم ناقضان حقوق بشر» در ایران شد.

آقای شهید گفته که ناقضان حقوق بشر باید «افشا، سرزنش» شوند و از جمله «تحت تحریم سفر» قرار گیرند.

او در عین حال افزوده که «توافق هسته‌ای فرصت‌هایی برای بهبود حقوق بشر در ایران فراهم کرده» و گفته است: «پایان تحریم‌ها تأثیر مستقیمی [بر این مسئله] خواهد داشت.»

احمد شهید قرار است این هفته در نشست کمیته حقوق بشر ملل متحد سخنرانی کند.

رویترز در گزارش خود افزوده که نمایندگی ایران در ژنو هنوز به این سخنان آقای شهید واکنشی نشان نداده اما دولت ایران پیش از این و به دفعات، گزارش‌ها و سخنان گزارشگر ویژه سازمان ملل را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG