لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

رضا خندان: نسرین ستوده به وزارت اطلاعات احضار شد


رضا خندان و نسرین ستوده
رضا خندان و نسرین ستوده
دو روز پس از انتشار گسترده فیلمی در شبکه‌های اجتماعی، حاوی انتقادات نسرین ستوده، وکيل دادگستری، از شرایط سیاسی و اجتماعی ایران، رضا خندان، همسر این وکیل مدافع حقوق بشر، از احضار خانم ستوده به وزارت اطلاعات خبر داده است.

آقای خندان، ظهر یکشنبه ۱۰ فروردین، در صفحه فیسبوک خود نوشته در حالی که برای سفری دو روزه به استان خوزستان سفر کرده‌اند، از وزارت اطلاعات با آن‌ها تماس گرفته شده و نسرین ستوده و میزبان آن‌ها را به این وزارتخانه احضار کرده‌اند.

به نوشته آقای خندان، به آن‌ها گفته شده که تا یک ساعت دیگر باید خود را به وزارت اطلاعات معرفی کنند.

همسر نسرین ستوده مشخص نکرده که منظور از وزارت اطلاعات، مقر مرکزی این وزارتخانه در تهران است یا در خوزستان.
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:18 0:00
لینک مستقیم

احضار نسرین ستوده به وزارت اطلاعات، دو روز پس از انتشار فیلم سخنرانی کوتاه او در «محفل ادبی و بی‌ادبی هالو» صورت می‌گیرد.

«هالو» نام مستعار محمدرضا عالی‌پیام، شاعر طنز‌پرداز منتقد حکومت ایران است که خود پیش از این، برای مدتی بازداشت و زندانی بود.

خانم ستوده در این سخنرانی که تاریخ دقیق آن مشخص نیست، از فضای بیرون از زندان به عنوان «زندان بزرگ» نام می‌برد و می‌گوید که «هنر قانون بازی با استبداد را تغییر می‌دهد و حرف جدی استبداد را شوخی می‌گیرد.»

این وکیل مدافع حقوق بشر در میان تشویق حاضران می‌گوید که «ما ظاهرا آزادیم» و با نام بردن از زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، آن‌ها را «زندانیان وجدان» می‌نامد.

نسرین ستوده همچنین با اشاره به کسانی که آن‌ها را «زندانیان وجدان در زندان‌های شهرهای مختلف ایران» نام می‌برد، می‌گوید که «فعالان سیاسی، زندانیان عقیدتی، قومی و مذهبی» از جمله این افراد هستند.

به گفته این وکیل مدافع حقوق بشر، «دادرسی زندانیان وجدان بدون رعایت قانون و در دادگاه‌های سری و با روش‌های امنیتی بوده» و «حصر خانگی از مصادیق بارز بازداشت خودسرانه است.»

او همچنین با نام بردن از عبدالفتاح سلطانی و محمد سیف‌زاده، دو وکیل مدافع حقوق بشر که هم‌اکنون زندانی‌اند، به تلاش حکومت ایران برای لغو پروانه وکالت خود و آن‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «وکالت و احیای عدالت، امانتی بود که از دیگران به ما رسیده بود. با پروانه یا بی‌پروانه ما این امانت را به آیندگان خواهیم سپرد.»

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال اجتماعی مدافع حقوق بشر است. او عضو کانون مدافعان حقوق بشر، کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان و انجمن حمایت از کودکان بوده و وکالت پرونده‌های تعداد زیادی از فعالان سیاسی، فعالان حقوق بشر، فعالان حقوق زنان، کودکان قربانی کودک آزاری و کودکان در معرض اعدام را برعهده داشته است.

خانم ستوده در سال ۱۳۸۸ برنده جایزه حقوق بشر سازمان حقوق بشر بین‌الملل شد.

او ۱۳ شهریور ماه ۱۳۸۹ بازداشت شد و در دادگاه بدوی به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد اما دادگاه تجدید نظر حکم او را به شش سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت کاهش داد.
XS
SM
MD
LG