لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

ایران با «۵۰ درصد» کمبود ناوگان هوایی مواجه است


در ایران از «۸۵ ميليون ظرفيت فرودگاهی» در حال حاضر «تنها ۴۵ ميليون اعزام و پذيرش» انجام می‌شود
در ایران از «۸۵ ميليون ظرفيت فرودگاهی» در حال حاضر «تنها ۴۵ ميليون اعزام و پذيرش» انجام می‌شود

رئيس سازمان هواپيمايی کشوری گفته است که ناوگان هوايی ايران برای تأمین نیازهای داخل کشور «هم‌اکنون به ۳۰۰ فروند هواپيما نياز دارد.»

خبرگزاری تسنيم، يکشنبه ۱۳ مهر، به نقل از عليرضا جهانگيريان، از صنعت هوانوردی ايران به عنوان يکی از «صنايع خسارت ديده به واسطه تحريم» نام برده است.

رئيس سازمان هواپيمايی کشوری افزوده است: «هم‌اکنون در برخی فرودگاه‌ها از ۵ درصد ظرفيت‌ها استفاده می‌شود» و گفته که از «۸۵ ميليون ظرفيت فرودگاهی» در حال حاضر نيز «تنها ۴۵ ميليون اعزام و پذيرش» انجام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: «در حال حاضر به ازای هر فروند هواپیما ۱۵۰ نفر نیروی متخصص در صنعت مشغول فعالیت هستند که با اضافه شدن ۱۰۰ فروند هواپیما به ۱۵ هزار نیروی انسانی جدید در آینده نیاز داریم.»

وی تأکید کرد که «صنعت هوانوردی از جمله صنایعی است که به واسطه تحریم‌ها صدمات زیادی بدان وارد شده و به همین دلیل حجم صنعت نسبت به بازار با حداقل ۵۰ درصد کمبود ناوگان هوایی مواجه است.»

اين در حالی است که خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا)، به نقل از مديرکل نظارت بر فرودگاه‌های کشور، گزارش داده که مسافرت‌های هوايی ايران در نيمه نخست سال ۱۳۹۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۰ درصد افزايش يافته است.

مرتضی دهقان گفته است: «۲۰ ميليون مسافر در شش ماهه نخست سال جاری توسط ناوگان هوايی جابجا شدند.»

ايالات متحده آمريکا سال‌هاست تحريم‌هايی را عليه ايران به اجرا گذاشته که بر اساس آن، شرکت‌های هواپيمايی جهان، اجازه فروش هواپيما و قطعات آن به ايران را ندارند.

اين تحريم‌ها به فرسودگی و زمينگير شدن بخش عظيمی از ناوگان هوايی ايران منجر شده و تلفات سوانح هوايی را نيز افزايش داده است.

به دنبال توافق ژنو در سال ۱۳۹۳ ميان ايران و قدرت‌های جهانی، دولت آمريکا اجازه فروش قطعات هواپيماهای مسافربری به ايران را برای مدتی محدود صادر کرد.

ايران در سال‌های اخير تلاش کرد تا با ساخت هواپيماهای کوچک مسافربری مانند ايران۱۴۰ بخشی از نيازهای خود را مرتفع کند اما به دنبال سقوط يکی از اين هواپيماها، رئيس جمهوری ايران، دستور توقف پرواز آنها را صادر کرده است.

حسن روحانی دستور توقف پرواز هواپيماهای آنتونوف۷۴ را نيز صادر کرده است.

XS
SM
MD
LG