لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۳

معاون روحانی وزیر نفت احمدی‌نژاد را از سمت مشاور خود برکنار کرد


رستم قاسمی نیز مانند آقای پلارک از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است
رستم قاسمی نیز مانند آقای پلارک از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران، رستم قاسمی، وزیر نفت در دولت محمود احمدی‌نژاد، را از مقام مشاور خود برکنار کرده و حسن پلارک، یک فرمانده دیگر سپاه، را به جای او منصوب کرد.

آقای پلارک از فرماندهان سپاه قدس و رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات است.

در همین حال برکناری رستم قاسمی که او نیز از فرماندهان سپاه پاسداران است، با واکنش منفی منابع خبری نزدیک به اصولگرایان مواجه شده است، از جمله وب‌سایت خبری رجانیوز که برکناری آقای قاسمی را به دلیل انتقادهای او از قراردادهای جدید نفتی عنوان کرده است.

این در حالی است که وزیر نفت دولت محمود احمدی‌نژاد پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، به عنوان مشاور معاون اول رئیس جمهور منصوب شده بود.

اسحاق جهانگیری پیش از این به منتقدان قراردادهای جدید نفتی هشدار داده بود که «اگر به فعالیت‌های مخرب خود ادامه دهند، دولت دیگر سکوت نخواهد کرد و در برابر تخریب‌های آنان دست به اقدامات لازم می‌زند».

در همین زمینه روزنامه اقتصادنیوز گزارش داده است که برکناری رستم قاسمی «نخستین گام» آقای جهانگیری برای عملی کردن این تهدید بوده است.

بر اساس این گزارش، آقای قاسمی «نقش مستقیمی در جلوگیری از اجرای قراردادهای جدید نفتی داشته و مسبب لغو کنفرانس لندن نیز شده است».

تصمیم دولت حسن روحانی برای انعقاد قراردادهای جدید نفتی با شرکت‌های بین‌المللی و کشورهای دیگر پس از لغو تحریم‌ها علیه ایران، با واکنش منفی تعدادی از اصولگرایان و نمایندگان وابسته به این جریان در مجلس شورای اسلامی مواجه شده است.

نمایندگانی مانند علیرضا زاکانی٬ احمد توکلی، الیاس نادران، حسین نجابت، احمد امیرآبادی و محمد دهقان معتقدند که قراردادهای جدید نفتی «مغایر قانون اساسی» و «اقتصاد مقاومتی» هستند.

تعدادی از دانشجویان بسیجی نیز تلاش کردند تا با تجمع در برابر وزارت نفت٬ به این قراردادها اعتراض کنند که با ممانعت نیروی انتظامی مواجه شدند.

XS
SM
MD
LG