لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۸

عضو تیم مذاکره‌کننده ایران: اختلاف درباره مسائل عمده همچنان برجاست


يک عضو تيم مذاکره کننده هسته‌ای ايران می‌گويد که در مذاکرات اتمی ايران و گروه ۱+۵ در دو روز گذشته پيشرفت‌هايی نسبت به دور قبلی مذاکرات به دست آمده ولی هنوز «بر سر تحريم‌ها و تحقيق و توسعه اختلاف است».

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا)، حميد بعيدی‌نژاد، در عين حال، شامگاه جمعه، هفت فروردين گفت که هنوز درباره «مسائل عمده‌ای» بين طرف‌ها اختلاف نظر وجود دارد.

همچنين به گزارش خبرگزاری مهر، آقای بعيدی‌نژاد موضوعات اختلافی باقی‌مانده را «موضوعات سختی» توصيف کرد و افزود که اگر «موضوعات ساده و کوچکی بود» نياز به اين مذاکرات در اين سطح نبود.

وی اضافه کرد: «اين موضوعات ابعاد پيچيده‌ای دارد که تا حل نشود نمی‌توانيم بگوييم تفاهم به دست می‌آيد.»

سخنان آقای بعيدی نژاد در حالی است که مجيد تخت روانچی، عضو ارشد تيم مذاکره ‌کننده هسته‌ای ايران، يک روز قبل از شروع دور جديد مذاکرات اتمی ايران و گروه ۵+۱ در لوزان سوئيس گفته بود که اختلافات بين طرفين «خيلی کم» شده و تنها «يکی دو مورد اساسی» باقی مانده است.

در همين حال يک مقام غربی نزديک به مذاکرات به خبرگزاری رويترز گفته است که موضوع سانتريفيوژها و غنی‌سازی اورانيوم، همچنان به طور کلی، «سخت‌ترين موضوع حل‌نشده» مذاکرات هستند.

براساس گزارش‌ها، ايران در مذاکرات لوزان سوئيس بر حق خود برای تحقيق در مورد سانتريفيوژهای پيشرفته در سايت فردو تاکيد می‌کند و خواهان لغو يکباره کليه تحريم‌های شورای امنيت، آمريکا و اتحاديه اروپا است.

درهمين حال خبرگزاری آسوشيتدپرس روز پنجشنبه، ششم فروردين، به نقل از «مقام‌های غربی نزديک به جزئيات مذاکرات هسته‌ای» گزارش داده بود که آمريکا احتمالا به ايران اجازه خواهد داد صدها سانتريفيوژ فعال در سايت غنی‌سازی زيرزمينی فردو داشته باشد و در برابر، فعاليت سانتريفيوژهای آن در ديگر تاسيسات هسته‌ايش محدود شود.

از سوی ديگر بنا بر گزارش‌ها، ايالات متحده خواستار لغو تدريجی تحريم‌ها در مقابل عملکردی ممتد از سوی تهران است. اما فرانسه خواستار «رفع نمادين» تحريم‌هايی است که طی سال‌های گذشته بر تهران اعمال شده است.

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اما گفته است که رفع تحريم‌ها بايد «جزء موضوع مذاکره» اتمی ايران با کشورهای گروه ۵+۱ و بدون هيچ فاصله‌ای با توافق باشد.

آقای بعيدی‌نژاد در ادامه سخنان خود گفت که «موضوعات حساس» مذاکرات بين ايران و گروه ۵+۱ «بسيار به هم مرتبط هستند.»

وی با اشاره به تلاش‌ها برای يافتن راه‌حل‌های «مسائل اصلی» مورد اختلاف بين طرف‌ها در «قالب يک مجموعه» افزود: «آن زمان می‌توانيم بگوييم از اين مرحله عبور و وارد مرحله تدوين توافق شويم.»

وی «تامين اين هدف» را تا روز يکشنبه امکان‌پذير دانست و در عين حال افزود: «جمهوری اسلامی ايران انعطاف لازم را نشان داده و الان طرف مقابل ما بايد با هماهنگی با هم تصميم نهايی خود را بگيرند.»

مقامات جمهوری اسلامی پيش از اين بارها تاکيد کرده‌اند که رسيدن به توافق درباره پرونده اتمی ايران بستگی به اراده سياسی طرف مقابل دارد.

اين در حالی است که باراک اوباما، رئيس‌ جمهور آمريکا و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، از ايران خواسته‌اند تا تصميم‌های لازم را برای رسيدن به توافقی جامع در مورد برنامه اتمی‌ خود بگيرد.

XS
SM
MD
LG