لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۶

هشدار وزارت بهداشت: احتمال عفونت‌های ویروسی در شمال ایران


تنکابن
تنکابن
در حاليکه مسئولان دولتی می‌گويند که بحران ناشی از بارش بی‌سابقه برف در استان‌های شمالی ايران را کنترل کرده‌اند، يک مقام مسئول در وزارت بهداشت نسبت به افزايش بروز سرماخوردگی و عفونت‌های ويروسی تنفسی در استان‌های برف‌زده هشدار داد.
محمود نبوی، معاون مرکز مديريت بيماری‌های واگير وزارت بهداشت، پنجشنبه ۱۷ بهمن، به خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت که «علاوه بر سرمازدگی، خطر افزايش عفونت‌های ويروسی تنفسی در استان‌های درگير برف شديد به دليل قطع گاز و تشديد سرما وجود دارد.»
او بيشترين مشکل بهداشتی در اين استان‌ها را «امکان عفونت‌های حاد تنفسی» عنوان کرد.
اين در حالی است که حميد چيت‌چيان، وزير نيرو در جلسه ستاد بحران که پنجشنبه ۱۷ بهمن در گيلان برگزار شد، از «شادابی، نشاط، تفکر و تدبيری که در اين بحران صورت گرفت»، ابراز خوشحالی و از مردم هم به خاطر «صبر و بردباری وهمکاری» تشکر کرد.
به گزارش ایسنا، حميد چيت‌چيان، وزير نيرو در جلسه ستاد بحران که پنجشنبه ۱۷ بهمن در گيلان برگزار شد، از «شادابی، نشاط، تفکر و تدبيری که در اين بحران صورت گرفت»، ابراز خوشحالی و از مردم هم به خاطر «صبر و بردباری وهمکاری» تشکر کرد.
آقای چيت‌چيان با اشاره به مشکلات ناشی از بارش سنگين برف در استان‌های شمالی گفت که «به رغم مشابه بودن شرايط در استان‌های گيلان و مازندران، در گيلان به خاطر مديريت خوب صورت گرفته مردم کمتر شاهد رنج بودند.»
او همچنين افزود که «مشکلات و خواسته‌های مردم و مديران گيلان» را به اطلاع رئيس جمهور ايران می‌رساند تا در نشست هيئت دولت برای رسيدگی مطرح شود.
اما خبرگزاری مهر از همين جلسه گزارش داده که وزير نيرو از وصل مجدد برق در «تمام روستاهای برفگير» مازندران و گيلان و «بازگشت ارائه خدمات به مردم به حالت اوليه» خبر داده است.
حميد چيت‌چيان گفت که در حال حاضر «تنها هشت روستای غرب مازندران دچار قطعی آب هستندو از «اعلام آماده باش» به تمام شرکت‌های آب‌وبرق کشور برای مقابله با «بحران‌های احتمالی پيش‌رو و تامين ساير نيازهای مقطعی و موردی مردم» خبر داد.
وزير نيرو يکی از اين بحران‌های احتمالی را «يخ زدگی کنتورها و لوله‌های آب» عنوان کرد و گفت که شرکت‌های آب و فاضلاب آماده هستند تا به محض تماس مشترکان، مشکلات احتمالی را برطرف کنند.
او با «عذرخواهی» از مردم مناطق شمال کشور به دليل «ايجاد وقفه‌ای چند روزه در ارائه خدمات آب و برق»، گفت که به عنوان «نماينده رئيس جمهور در منطقه»، از تمام نهادهای ذيربط خواسته تا در ۴۸ ساعت آينده ارزيابی‌های خود را در زمينه ميزان خسارت وارد شده ارائه دهند.
آقای چيت‌چيان افزود که «بايد با برآورد دقيق خسارت‌های وارد شده و جبران آن، دغدغه‌های مردم را به طور کامل رفع کرد.»
عباس آخوندی، وزير راه و شهرسازی نيز شامگاه چهارشنبه بدون اشاره به ميزان خسارت وارده بر اثر بارش برف در استان‌های شمالی، از «بررسی تامين خسارت برف سنگين گيلان در جلسه هفته آينده هيات دولت» خبر داد.
آقای آخوندی هم از اينکه با وجود بارش سنگين برف «با برنامه‌ريزی‌های مقامات استانی، همکاری مردم و تمامی دستگاه‌های اجرايی، وضعيت بحرانی کنترل و از بروز سوانح ناگوار برای مردم در استان‌های شمالی پيشگيری شد»، ابراز خوشحالی کرد.
سخنان مقام‌های دولتی در دفاع از عملکرد خود در بحران برف در حالی بيان شد که کمال عليپور، رئيس هيئت پارلمانی اعزامی به غرب استان مازندران از عملکرد استانداری مازندران و فرمانداری‌ها در مديريت بحران به شدت انتقاد کرد.
او به خبرگزاری فارس گفت که خسارات ناشی از برف تنها در غرب مازندران «بيش از ۸۰۰ ميليارد تومان» است و با انتقاد از مديريت بحران در مازندران، افزود که «برف و باران در دنيا موجب بحران نمی‌شود».
نماينده قائمشهر تاکيد کرد که «مديريت استان مازندران در برنامه‌ريزی حوادثی و پيشگيری ضعيف عمل کرده است. مديريت شهری در غرب استان مازندران در مقابله با برف و سيل و حوادث پيش‌بينی نشده پيشگيرانه نبوده است.»
عضو کميسيون عمران مجلس با اشاره به پيش‌بينی بارش سنگين برف توسط هواشناسی از ۷۲ ساعت قبل، گفت که «تدبير و مديريت شهری در چالوس و نوشهر و به ويژه در تنکابن ضعيف بود و کسی تذکر لازم را نداد.»
ارتفاع برف سنگينی که در هفته جاری در مناطق وسيعی از استان‌های شمالی کشور به خصوص مازندران و گيلان باريد، در نقاط زيادی به حدود دو متر رسيد.
اين برف سنگين باعث قطع آب، برق و گاز روستاها و شهرها، مسدود شدن راه‌ها و جاده‌ها، فرو ريختن سقف ساختمان‌ها و گير کردن مردم شد.
يکی از مسئولان وزارت بهداشت نيز نسبت به «افزايش بروز موارد سرماخوردگی و عفونت‌های ويروسی تنفسی در استان‌های برف‌زده» هشدار داده است.
محمود نبوی در گفت‌وگو با ايسنا، از ساکنان استان‌های برف‌زده خواست «تا حد امکان از سفرها و رفت‌وآمدهای غيرضرور خودداری کنند.»
XS
SM
MD
LG