لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۳

کنفرانس معرفی قرارداد جدید نفت ایران در لندن به تعویق افتاد


برگزاری کنفرانس رونمایی از نوع جدیدی از قرارداد نفتی که توسط ایران برای شرکت‌های خارجی طراحی شده است، بعد از چندین بار تاخیر و تعویق، نهایتا به سال آینده میلادی موکول شد.

این کنفرانس دو روزه با نام «نفت و گاز ایران پس از تحریم‌ها» قرار بود ۲۳ آذر ماه سال جاری در لندن برگزار شود و هدف از آن معرفی قرارداد نفت و گازی است که ایران می‌گوید برای شرکت‌های خارجی طراحی کرده است و جذاب‌تر از قراردادهای قبلی وزارت نفت موسوم به «بیع متقابل» است.

ابتدا قرار بود جزئیات این قرارداد در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ در لندن رونمایی شود، اما به اسفند ماه ۱۳۹۳ موکول شد. سپس دوباره ایران اعلام کرد که این کنفرانس در تابستان سال ۹۴ برگزار خواهد شد و نهایتا تاریخ آن ۲۳ آذرماه اعلام شد.

اکنون بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران می‌گوید که قبل از کنفرانس لندن، یک کنفرانس دیگر در تهران برگزار خواهد شد و شرکت‌هایی که فرصت حضور در کنفرانس تهران را از دست بدهند، می‌توانند در کنفرانس لندن با قرارداد جدید نفتی ایران آشنا شوند.

زنگنه شنبه چهارم مهرماه در گفت‌وگو با خبرگزاری شانا با اشاره به این که قراردادهای جدید نفتی آبان ماه امسال در تهران به سرمایه گذاران خارجی معرفی خواهد شد، گفت: «در کنفرانسی که در تهران برگزار می‌شود پروژه‌هایی که قرار است در قالب این قرارداد توسعه پیدا کنند به سرمایه گذاران معرفی خواهد شد.»

او افزود: «شرکت‌هایی که از اجلاس تهران جا ماندند می‌توانند در اجلاس لندن حضور پیدا کنند.»

در همین زمینه خبرگزاری رویترز پنج شنبه دوم مهرماه از قول منابعی در تهران نوشته است که ایران برای رونمایی از قرارداد جدید نفتی منتظر لغو تحریم‌های غرب است و کنفرانس لندن به ۲۲ فوریه سال ۲۰۱۶ (سوم اسفند سال جاری خورشیدی) موکول شده است.

این گزارش می‌افزاید که چشم شرکت‌های نفتی بین‌المللی به رونمایی قرارداد جدید ایران است؛ کشوری که سومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک است و چهارمین ذخایر بزرگ نفت و بزرگ‌ترین ذخایر گاز دنیا را در اختیار دارد.

ایران و شش قدرت جهانی ۲۳ تیرماه به توافق جامع هسته‌ای دست یافتند که زمینه را برای لغو تحریم‌ها علیه ایران فراهم کرده است. انتظار می‌رود تحریم‌های ایران در اوایل سال آینده میلادی لغو شود.

تحریم‌های غرب که از نیمه اول سال ۲۰۱۲ آغاز شد، تولید نفت ایران را تا یک میلیون بشکه در روز کاهش داده و به ۲.۷ میلیون بشکه رسانده است.

ایران اعلام کرده است که در کنفرانس لندن ۴۵ پروژه جدید نفتی را به شرکت‌های خارجی معرفی خواهد کرد و قرارداد جدید نفتی نیز «جذاب‌تر» از قراردادهای قدیمی است.

سید مهدی حسینی رئیس کمیته تدوین قراردادهای نفتی، مردادماه سال جاری به خبرگزاری بلومبرگ گفت که با معرفی تیپ جدید قرارداد نفتی و ۴۵ پروژه، «ایران امیدوار است تولید نفت خام خود را به پنج میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز برساند.»

ایران می‌گوید که ۱۸۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای توسعه پروژه‌های نفت و گاز خود تا پنج سال آینده نیاز دارد.

برخی شرکت‌های بین‌المللی مانند توتال فرانسه و انی ایتالیا می‌گویند که قراردادهای نوع قدیم ایران موسوم به «بیع متقابل» دیگر برای آنها جذاب نیست و دیگر، نه تنها سودی در این نوع قرارداد متصور نیستند، بلکه احتمال زیان هم وجود دارد.

ایران تاکنون جزئیات قرارداد جدید خود را منتشر نکرده است، اگرچه برخی خصوصیات و شرایط این قرارداد از زبان مقامات ایران بصورت جسته و گریخته اعلام شده است، با اینحال وزارت نفت ایران می‌گوید که قرارداد جدید قابل رقابت با قراردادهای «مشارکت در تولید» است که در کشورهای منطقه معمول است.

قرارداد مشارکت در تولید نوعی قرارداد است که شرکت خارجی بخشی از ذخایر نفت و گاز میادین را تحت مالکیت خود در می‌آورد، اما برخلاف کشورهای منطقه مانند عراق، بر اساس قوانین ایران، اعطای حق مالکیت میادین به خارجی‌ها غیر قانونی است.

XS
SM
MD
LG