لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۵

تشکیل «کارگروه ویژه» در مجلس برای بررسی پرونده و ادعاهای زنجانی


بابک زنجانی
بابک زنجانی
یک عضو کميسيون اصل نود مجلس شورای اسلامی از تشکيل «کارگروه ويژه‌ای» در اين کميسيون برای بررسی «پرونده» بابک زنجانی، دلال نفتی و ميلياردر ايرانی، خبر داد.
موسی احمدی، این عضو کمیسیون اصل نود، روز شنبه، ۲۰ مهر، به خبرگزاری مهر گفت که «مقرر شد کارگروه مشترکی تشکيل شود که در آن افراد متخصص در زمينه قراردادهای بين‌المللی و بانکی حضور داشته باشند، چرا که زنجانی ادعاهايی در خصوص نقل و انتقال نفت و فرآورده‌های آن مطرح کرده است».
به گفته اين نماینده مجلس ایران، در اين کارگروه «برخی دستگاه‌های اجرايی به همراه کارشناسانی از بانک مسکن و بانک‌های ديگر نيز حضور دارند و قرار است اين کارگروه در يک فرصت منطقی گزارشی را تهيه کرده و به کميسيون اصل نود ارائه کند».
آقای احمدی توضيح داده است که بعد از ارائه و قرائت اين گزارش در کميسيون «اگر طراحان طرح تحقيق و تفحص قانع و راضی نشوند اين گزارش در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد».
بابک زنجانی با حدود ۴۴ سال سن در حال حاضر، به گفته خودش، در دولت محمود احمدی‌نژاد، با خريد شرکت‌های متعدد و سرمايه‌گذاری در کشورهای مختلف، فروش نفت ايران و انتقال پول حاصل از آن به داخل کشور، ميلياردها دلار سرمايه به دست آورد.
او در زمستان گذشته با تصمیم اتحاديه اروپا به‌دليل آن چه کمک به دور زدن تحريم‌ها از طريق نقش داشتن در تجارت نفت ايران توصیف شد در فهرست تحريم‌ها قرار گرفت.
تعدادی از رسانه‌ها در ايران و مقامات سياسی، آقای زنجانی را به رانت‌خواری، فساد عظيم اقتصادی و سياسی و ارتباطات وسيع و غيرمتعارف با چهره‌های بانفوذ سياسی، امنيتی و ورزشی متهم می‌کنند.
اما آقای زنجانی با رد تمام اين اتهامات، خود را «يک سرباز بسيجی در جبهه اقتصادی» و «ميهن‌پرست» معرفی می‌کند.
در همین حال بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت جمهوری اسلامی ايران، روز سه‌شنبه، ۱۹ شهريور، ضمن اشاره به اين که بابک زنجانی «بيش از دو ميليارد دلار از پول نفت کشور را هنوز برنگردانده» از پيگيری اين موضوع توسط دولت خبر داد.
بابک زنجانی در پاسخ به این اتهام وزير نفت گفته است: «اين مبلغ به حساب من واريز شده، اما به دليل اين که آمريکا آن را بلوکه کرده، نمی‌توانم مبلغ را به خزانه واريز کنم.»
بابک زنجانی در واکنش به اين اتهام گفت که اين مبلغ در حساب شرکتی وابسته به وزارت نفت در خارج از کشور است و عدم انتقال اين پول به داخل ايران ارتباطی به او ندارد.
موسی احمدی، عضو کميسيون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، همچنين از جلسه سه ساعته کميسيون انرژی مجلس با آقای زنجانی خبر داده و گفته است: «در اين جلسه وی موارد و کيفيت اقداماتش در خصوص نحوه و انتقال نفت و فرآورده‌های آن و همچنين نحوه کيفيت انتقال پول آنها گزارش مفصلی را ارائه کرد که در نهايت نمايندگان از توضيحات وی قانع نشدند.»
XS
SM
MD
LG