لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

تاکید معاون روحانی بر لزوم رفع «دغدغه رهبری درباره جمعیت»


تنها چند روز پس از تاکید دوباره خامنه‌ای بر ظرفیت ایران برای ۱۵۰ میلیون جمعیت، شهين‌دخت مولاوردی، معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده، می‌گويد که «بايد دغدغه مقام معظم رهبری درباره افزايش جمعيت کشور را برطرف کرد».
به گزارش روز شنبه، ۱۱ آبان، پايگاه اطلاع‌رسانی دولت، خانم مولاوردی گفت که «دغدغه» آيت‌الله علی خامنه‌ای در مورد نرخ کنونی رشد جمعيت ايران «مورد تاکيد دولت نيز هست».
رهبر جمهوری اسلامی در ديدار با برگزارکنندگان همايش ملی تغييرات جمعيتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه که، به گزارش وب‌سايت او، روز دوشنبه ششم آبان انجام شد، بار ديگر نسبت به خطر پيری جمعيت ايران هشدار داده و تاکيد کرد که «ايران کشوری ۷۵ ميليونی نيست، بلکه بايد کشوری ۱۵۰ ميليونی باشد».
آيت‌الله خامنه‌ای گفت که «ايران اگر با شيوه امروز پيش برود در آينده نه چندان دور دچار پيری جمعيت خواهد شد».
همايش ملی تغييرات جمعيتی توسط معاونت پژوهش موسسه آموزشی و پژوهشی امام‌ خمينی قم به رياست محمدتقی مصباح يزدی روز جمعه، نهم آبان، در شهر قم برگزار شد.
محمود احمدی‌نژاد در زمانی که رئيس جمهور ايران بود، بارها خواستار افزايش جمعيت کشور شده بود، امری که با حمايت رهبر جمهوری اسلامی نيز مواجه شد.

این در حالی است که پيش از آن و در دوران رياست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، سياست‌های کاهش جمعيت در ايران اجرا می‌شد.
آيت‌الله خامنه‌ای در مهرماه ۱۳۹۱ در شهر بجنورد گفت که سياست «تحديد نسل» اشتباه بوده و اين سياست بايد از از اواسط دهه ۷۰ متوقف می‌شد. رهبر جمهوری اسلامی برای نخستين بار اذعان کرد که او نيز در «اين اشتباه» سهم داشته است.
آقای خامنه‌ای از متوقف نشدن سياست‌های کاهش جمعيت کشور از اواسط دهه ۷۰ به عنوان «يکی از خطاهايی که خود ما کرديم» نام برد و گفت: «خود بنده‌ حقير هم در اين اشتباه سهيمم. اين را خدای متعال و تاريخ بايد بر ما ببخشد.»
دولت محمود احمدی‌نژاد پس از آن سخنرانی رسما اعلام کرد که تمام سياست‌های کاهش جمعيت در کشور کنار گذاشته می‌شود و سياست‌های تشويقی برای زنان و خانواده‌ها به منظور افزايش زاد و ولد به کار گرفته خواهد شد.
مجلس شورای اسلامی نيز اسفند سال گذشته با تصويب کليات لايحه اصلاح قوانين تنظيم خانواده موافقت کرد تا کليه محدوديت‌هايی که در قانون بر اساس تعداد فرزند برای والدين شاغل يا فرزندان آنها ايجاد شده لغو شود.
در همان ماه، رئيس اداره سالمندان وزارت بهداشت گفته بود که موج سالمندی جمعيت در ايران در راه است و بايد برای آن آمادگی داشت. بر پايه برآوردها، جمعيت سالمند ايران تا سال ۱۴۰۰ به ۱۰ ميليون نفر خواهد رسيد.
باز در اسفند سال ۱۳۹۱ مرکز آمار ايران در آخرين برآوردهای خود جمعيت کشور را ۷۷ ميليون نفر اعلام کرد. اين مرکز در عين حال از کاهش رشد جمعيت و بعد خانوار در ايران خبر داد.
XS
SM
MD
LG