لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۹

روحانی: مردم از اهمال گذشتگان در پرونده دو میلیارد دلار مطلع می‌شوند


سخنان آقای روحانی در جریان سفر او به کرمان بیان شده است.
سخنان آقای روحانی در جریان سفر او به کرمان بیان شده است.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، با اشاره به «اهمال» مقامات پیشین جمهوری اسلامی در ماجرای توقیف دو میلیارد دلار از دارایی‌های کشور در آمریکا گفت که تهران در حال آماده شدن برای ارجاع این پرونده به «دادگاه بین‌المللی» است.

آقای روحانی روز سه‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت، گفت: «نخواهیم گذاشت این پول که متعلق به بانک مرکزی و از آن ملت ایران است به راحتی از حلقوم آمریکایی‌ها فرو برود.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، رئیس جمهوری اسلامی همچنین وعده داد که ارجاع این پرونده به دادگاه بین‌المللی «به زودی» انجام شود.

دیوان عالی آمریکا اول اردیبهشت سال جاری حکم داد که دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در این کشور به خانواده‌های قربانیان آمریکایی چند عملیات تروریستی مرتبط با جمهوری اسلامی پرداخت شود.

ایران به شدت به این حکم اعتراض کرده، گفته آن را به رسمیت نمی‌شناسد و وعده داده است که از طرق حقوقی مانع اجرای آن شود.

اما دولت آمریکا با دفاع از حکم دیوان عالی این کشور اعلام کرده است که این حکم با قوانین بین‌المللی منافاتی ندارد.

در ایران اما دولت حسن روحانی علاوه بر انتقاد از آمریکا این اتهام را مطرح کرده است که دو میلیارد دلار توقیف شده به صورت اوراق قرضه آمریکایی در دولت محمود احمدی‌نژاد خریداری شده است و به همین دلیل مقامات دولت پیشین باید جوابگوی این «اهمال» باشند.

دفتر آقای احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، این اتهام را تکذیب کرده است.

آقای روحانی روز سه‌شنبه همچنین تاکید کرد که دولتش «ناچار است بار خطای سال‌های گذشته را هم بر دوش بکشد».

او افزود: «به خطا دو میلیارد دلار از پول این مردم را در اختیار آمریکایی‌ها قرار دادند و در سال ۸۶ تا ۸۷ ده ماه فرصت طلایی بود که این پول را از دست آمریکا برهانند، اما این که نشد جای سوال دارد و کمیته‌ای در حال بررسی آن است که به زودی گزارش خواهد داد و مردم از اهمال گذشتگان مطلع می‌شوند.»

XS
SM
MD
LG