لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۳

بروجردی: در مورد سوریه با آمریکا مذاکره نکرده‌ایم


علاءالدین بروجردی در کنار بشار اسد
علاءالدین بروجردی در کنار بشار اسد

علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی، می‌گويد که بحران سوريه از موارد مورد بحث در مذاکرات هسته‌ای ميان ايران و قدرت‌های جهانی نيست.

این نماینده مجلس که در جریان سفری به سوریه با چندین مقام عالی‌رتبه این کشور دیدار کرد به حکومت سوریه اطمینان داد که ایران در مذاکرات خود با آمریکا و دیگر اعضای گروه ۵+۱ نه در مورد سوریه و نه در مورد هیچ کشور دیگر منطقه مذاکره نکرده است.

به گزارش روز پنج‌شنبه، ۲۴ ارديبهشت، خبرگزاری رويترز، آقای بروجردی در جريان يک کنفرانس خبری در پارلمان سوريه گفت: «پس از دستور رهبر جمهوری اسلامی، پرونده هسته‌ای ايران به طور کامل از موضوعات منطقه‌ای تفکيک شده است.»

رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس تاکيد کرد که سياست جمهوری اسلامی از همان ابتدا حمايت از بشار اسد، رئيس جمهور، و دولت او در سوريه بوده است.

در جريان حدود پنج سال ناآرامی و جنگ داخلی در سوريه، بيش از ۲۲۰ هزار نفر کشته، صدها هزار نفر مجروح و ميليون‌ها نفر بی‌خانمان شده‌اند.

جمهوری اسلامی از ابتدای بحران سوريه و بر خلاف ديگر انقلاب‌ها در کشورهای عربی، با نام بردن از دولت سوريه به عنوان عضوی از «محور مقاومت» عليه اسرائيل، اعتراضات در اين کشور را «انحرافی» ناميد.

حمايت تمام‌عيار تهران از دولت بشار اسد باعث شد تا ايران در دو دور از گفت‌وگوهای موسوم به صلح سوريه که در ژنو سوييس برگزار شد، شرکت داده نشود. اما نمايندگان جمهوری اسلامی در دور سوم اين گفت‌وگوها که ماه جاری ميلادی برگزار شد، حاضر بودند.

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی روز اول فروردين سال جاری خود گفت که مذاکره با آمريکا «صرفا در قضيه هسته‌ای است و لاغير» و افزود: «ما درباره‌‌ مسائل منطقه‌ای با آمريکا مذاکره‌ای نمی‌کنيم؛ هدف‌های آمريکا در مسائل منطقه‌ای، درست نقطه‌ مقابل هدف‌های ما است.»

ايران سال‌هاست که در حال گفت‌وگو با آمريکا، بريتانيا، فرانسه، آلمان، چين و روسيه بر سر برنامه هسته‌ای خود است.

اين کشورها تيرماه سال جاری را به عنوان آخرين فرصت خود برای رسيدن به راه‌حلی جامع و نهايی درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی تعيين کرده‌اند به گونه‌ای که هم اين برنامه ادامه پيدا کند و هم جامعه جهانی مطمئن باشد که تهران از آن برای ساخت تسليحات هسته‌ای استفاده نمی‌کند.

XS
SM
MD
LG