لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

ایران: لزومی به تاسیس دفتر آژانس اتمی در تهران نیست


به گفته نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، اين سازمان زیرمجموعه سازمان ملل تاکنون درخواستی برای تاسيس دفتر در تهران به جمهوری اسلامی ارائه نکرده و لزومی هم برای تاسيس چنين دفتری «وجود ندارد».
رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس، روز شنبه، پنجم بهمن، در پاسخ به اين پرسش خبرگزاری مهر که آيا در صورت دريافت چنين درخواستی، ايران آن را خواهد پذیرفت، پاسخ داد که لزومی به تاسیس این دفتر در تهران نیست.

آقای نجفی با اشاره به دفاتر ثابت آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در کشورهايی مانند ژاپن و کانادا «به دليل حجم بالای فعاليت‌های هسته‌ای آنها» افزود که اين نهاد بين‌المللی در بعضی از کشورها نيز «دفاتر غير ثابتی» دارد که، به گفته او، «حالت دفتر را ندارد و تنها جايی است که در صورت افزايش تعداد بازرسان و رفت‌وآمد آنها مکانی برای استقرار داشته باشند».
نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی بر اين اساس تصريح کرد که «با توجه به حجم فعاليت‌های هسته‌ای که در کشور داريم لزومی برای تاسيس دفتر از سوی آژانس در ايران وجود ندارد».
يوکيا آمانو، مدیرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه، چهارم بهمن، گفت که اين نهاد به دنبال گشايش «دفتر ثابت» در تهران نيست، اما مشتاق است تا يک «مرکز پشتيبانی موقت» در ايران و با مجوز تهران تاسيس کند.
آقای آمانو گفت اين دفتر برای استقرار پرسنل و بازرسان آژانس خواهد بود.
ايران عضو آژانس بين‌المللی انرژی اتمی است و برنامه اتمی آن تحت نظارت و بازرسی‌های گسترده اين نهاد قرار دارد، بازرسی‌هايی که به دنبال توافق جمهوری اسلامی با گروه ۱+۵ در نوامبر ۲۰۱۳، طی مدت شش ماه افزايش نيز خواهند يافت.
افزايش بازرسی‌های آژانس از تاسيسات و برنامه اتمی ايران، به گفته مدیرکل آن، نياز به حدود شش ميليون يورو بودجه دارد که ايران می‌گويد قرار نیست حتی بخشی از آن را بر عهده بگيرد.
پیشتر نیز ديپلمات‌های غربی مستقر در وين، شهر مقر آژانس، گفته بودند که آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در حال بررسی افزايش حضور خود در ايران و احتمالا تاسيس دفتر در تهران برای نظارت بر روند اجرايی توافق ژنو به منظور حل و فصل برنامه هسته‌ای ايران است.
اما سازمان انرژی اتمی ايران اين مسئله را تکذيب کرده بود.
XS
SM
MD
LG