لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

«مصاحبه مجدد» از برخی بورسیه‌های دوران احمدی‌نژاد


رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ایران درباره وضعیت حدود سه هزار دانشجوی بورسیه‌ دکتری که در دوران محمود احمدی‌نژاد «بدون رعایت ضوابط» وارد دانشگاه‌ها شده‌اند توضیح داد.

مجتبی صدیقی روز جمعه، ۱۸ بهمن، به خبرگزاری مهر گفت که در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد در «مسیر‌هایی» که برای اهدای بورس در داخل و خارج از کشور ایجاد شده بود تنها به مصاحبه حضوری از افراد اکتفا شده است.

این مقام وزارت علوم افزوده است که «مجموعه‌ این افراد با معدل‌های مختلف، مصاحبه‌هایی در درون وزارتخانه انجام دادند و به دانشگاه‌ها معرفی شدند».

رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان این که از سال ۸۹ تا ۹۲ حدود سه هزار نفر به این شکل به دانشگاه‌ها معرفی شدند، گفت که «برخی از آنها کف معدلی آیین‌نامه‌ها را نیز نداشتند» و این افراد «برای مصاحبه مجدد دعوت شده‌اند».

آقای صدیقی در دی‌ماه امسال از پذیرش سه هزار دانشجوی دکترا بدون آزمون در دانشگاه‌ها در دوره ریاست‌ جمهوری محمود احمدی‌نژاد خبر داد.

موضوع پذیرش دانشجوی دکترا بدون آزمون در رسانه‌ها و روزنامه‌های داخلی ایران نیز بازتاب یافته است؛ هر چند پیشتر و زمانی که هنوز دولت دهم بر سر کار بود گزارش‌هایی در این مورد منتشر شده بودند.

از جمله وب‌سایت خبری تابناک در مهرماه سال ۱۳۹۱ در گزارشی گفته بود که این موضوع به دلیل مسئله بورسیه به وجود آمده است.

در آن زمان گفته شد که دولت با اعطای گسترده بورس دانشگاه‌های خارجی، با در نظر گرفتن شرایطی مانند «ایمان، تقوا، اعتقاد به اسلام و…» و «گزینش» گروهی را وارد دوره‌های دکترا کرده است. این افراد سپس بورس خارجی خود را به بورس داخلی تبدیل کرده و به دانشگاه‌های برتر ایران راه پیدا کرده‌اند.

یک روز پس از تازه‌ترین سخنان معاون وزیر علوم، کمال‌الدین پیرموذن، نماینده مجلس ایران، به خبرگزاری ایلنا گفت: «غالب نمایندگان، خود، آشنایان یا خویشاوندان‌شان از عنایت وزرای علوم و تحقیقات در دولت قبلی ‌‌نهایت بهره را برده‌اند.»

آقای پیرموذن افزود:‌ «ریشه مخالفت برخی نمایندگان با فرجی دانا و وزرای پیشنهادی در این منصب بیشتر به منافع گروهی و شخصی برمی‌گردد.»

به گفته این نماینده مجلس، برخی نمایندگان ایران بدون داشتن شرایط لازم در دانشگاه علامه طباطبایی مربی و دانشیار شده‌اند.

رئیس سازمان دانشجویان وزارت علوم در همین زمینه به خبرگزاری مهر گفته است: «صلاح نیست افرادی که وضعیت علمی‌شان زیر متوسط ورودی‌های دکتری است، عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها شوند.»
XS
SM
MD
LG