لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۱

شمخانی: خروج نیروهای روسیه از سوریه غیر منتظره نبود


علی شمخانی
علی شمخانی

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی گفته که خروج نیروهای نظامی روسیه از سوریه یک اتفاق «غیر منتظره» نبوده است. پیشتر، وزیر امور خارجه ایران این اقدام روسیه را «نشانه‌ای مثبت» توصیف کرده بود.

ایسنا، چهارشنبه ۲۶ اسفند و به نقل از علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گزارش داده که خروج روسیه از سوریه «بر اساس هماهنگی و برنامه‌های از پیش تعیین شده صورت گرفته و به هیچ عنوان غیر منتظره نبوده است».

آقای شمخانی افزوده که ارتش سوریه همچنان از «کمک‌های مستشاری ایران و روسیه و در چارچوب مشترک» بهره‌مند خواهد شد.

مقامات جمهوری اسلامی شرکت نظامیان ایرانی در جنگ داخلی سوریه را همواره تکذیب کرده و تاکید می‌کنند که فرماندهان نظامی ایران در سوریه نقش «مشاوران نظامی» را ایفا می‌کنند.

با این همه مراسم یادبود و تشیع جنازه این به اصطلاح «داوطلبانی » که از ایران،به سوریه اعزام می‌شوند به خصوص در ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

همچنین برخی گزارش‌ها از جمله گزارش دیده بان حقوق بشر عنوان می‌کند که جمهوری اسلامی با تشکیل واحدهای نظامی از افغان‌ها و پاکستانی‌ها، تعدادی از آن‌ها را نیز برای جنگ در سوریه و عراق به این کشور‌ها اعزام کرده است.

پیش از دبیر شورای عالی امنیت ملی، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با توصیف خروج نیروهای نظامی روسیه از سوریه به عنوان «نشانه‌ای مثبت» گفته بود که این مسئله نشان می‌دهد که مسکو «نیازی فوری برای توسل به زور در حفظ آتش‌بس نمی‌بیند».

ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهور روسیه، هفته جاری و در تصمیمی ناگهانی، اعلام کرد که این کشور، نیروهای نظامی و هواپیماهای جنگی خود را از سوریه خارج می‌کند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه ۱۵ مارس نیز گفته است، که هفته آینده به مسکو سفر می‌کند و با ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در خصوص صلح در سوریه و همچنین خروج نیروهای روسی مذاکره خواهد کرد.

هواپیماهای جنگی و نیروهای نظامی روسیه در ماه‌های اخیر، با هدف کمک به دولت بشار اسد در سوریه مستقر شده بودند.

در جریان جنگ داخلی سوریه، حداقل ۲۵۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند. ده‌ها فرمانده و سرباز سپاه پاسداران نیز در این جنگ کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG