لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۲

کلمه: شهادت‌نامه زندانیان بند ۳۵۰ اوین در مورد ضرب و شتم در زندان


وب‌سایت کلمه روز شنبه «شهادت‌نامه» ۷۴ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین خطاب به دادستان تهران را منتشر کرد که در آن اسامی مجروحان «حمله» به زندانیان این بند و شرح جراحات آنها آمده است.

بر اساس گزارش روز شنبه، ۳۰ فروردین، کلمه، امضاکنندگان این نامه با اشاره به مسئولیت دادستان در «ریاست و نظارت بر ضابطان دادگستری از جمله روسا و معاونان زندان و رسیدگی به گزارش وقوع جرم و اقامه دعوی در هر حوزه قضایی»، خواستار «مجازات تمامی مسببین» حمله به زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین شده‌اند.
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:52 0:00
لینک مستقیم

ورود نیروهای اطلاعاتی به داخل بند ۳۵۰ و ضرب و جرح، تخریب اموال شخصی و عمومی، توهین، تهدید، به کار بردن الفاظ رکیک و فحاشی، هتک حیثیت و حرمت اشخاص، از مواردی است که در شهادت‌نامه زندانیان سیاسی زندان اوین ذکر شده است.

کامیار ثابت صنعت، امید بهروزی، اکبر امینی ارمکی، اسماعیل برزگری، علیرضا رجایی، امین چالاکی، مسعود عرب چوبدار، فرشید فتحی، حسین رونقی ملکی، مجید محمدی معین، اصغر قطان، عماد بهاور و پیمان کاسن‌نژاد ۱۳ زندانی‌ای هستند که به شهادت هم‌بندان‌شان بر اثر ضرب و شتم ماموران امنیتی و زندانبانان، با مصدومیت و جراحات متعدد روبه‌رو شده‌اند.

در واکنشی دیگر، شورای هماهنگی راه سبز امید نیز حمله به زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین را «خشونت‌پیشگی و قانون‌گریزی تمامیت‌طلبان مسلط بر نهادهای امنیتی و قضایی» توصیف کرده است.

در بیانیه این شورا که در سایت کلمه منتشر شده، این ماجرا واکنشی به شعارهای سرداده شده طی روزهای گذشته در دانشگاه‌های کشور برای آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی و دیگر زندانیان سیاسی ذکر شده است.

شورای هماهنگی راه سبز امید از حسن روحانی نیز خواسته تا «این رویداد تلخ را به‌ صورت جدی بررسی کند» و یادآوری کرده است که «گزارش وزارتخانه‌های اطلاعات و دادگستری به خانواده‌ زندانیان و شهروندان پیگیر این ماجرا، تعهد دولت اعتدال به وعده‌ها و پیگیری شعار‌هایش را آشکار خواهد کرد».

کلمه همچنین گزارش داده است که مسئولان زندان اوین، دو تن از مجروحان حادثه ۲۸ فروردین به نام‌های امید بهروزی و اسماعیل برزگری را که «به شدت آسیب دیده‌اند در بهداری زندان اوین حبس کرده و دست و پای آنها را با زنجیر به تخت بسته‌اند».

بر اساس این گزارش، بنا به «دستور مقام‌های زندان، پزشکان بهداری اوین از هر گونه مداوا بر روی این زندانیان آسیب‌دیده منع شده‌اند تا پزشکان مورد اعتماد نهادهای اطلاعاتی - امنیتی برای مداوای این دو نفر در بهداری زندان اوین حاضر شوند».

رسانه‌های اصلاح‌طلب و خانواده‌های زندانیان سیاسی در ایران، روز پنج‌شنبه، ۲۸ فروردین‌ماه، از «حمله نیروهای امنیتی» به زندانیان بند ۳۵۰ اوین و همچنین مجروح شدن دست‌کم «۳۰ زندانی» خبر دادند.

به دنبال انتشار گسترده خبر‌ها و گزارش‌ها در این خصوص و واکنش‌های بین‌المللی به این خبر‌ها، مقام‌های مسئول امور زندان‌های ایران و استان تهران این گزارش‌ها را رد کردند.

غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌ها، این گزارش‌ها را تکذیب کرد و سهراب سلیمانی، مدیر کل زندان‌های استان تهران، نیز گفت: «هیچ‌گونه درگیری و ضرب و شتمی بین ماموران و زندانیان روی نداده است.»

این در حالی است که علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، خواستار آن شده که برای «روشن شدن حقیقت»، اجازه ملاقات زندانیان سیاسی زندان اوین با خانواده‌های‌شان صادر شود.
XS
SM
MD
LG