لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۶

ایران «ذخایر بیشتری از اورانیوم» خود را به سوخت تبدیل می‌کند


خبرگزاری رويترز به نقل از يک منبع ديپلماتيک گزارش داده که ايران تحت توافق موقت اتمی با قدرت‌های جهانی، مقدار بيشتری از اورانيوم غنی شده خود را به سوخت راکتور تبديل می‌کند. بدين‌ ترتیب امکان استفاده از اين مواد در ساخت بمب‌ هسته‌ای کمتر می‌شود.

ايران بر مبنای توافق شش ماهه ژنو که سوم آذر سال ۱۳۹۲ به دست آمد، پذیرفت که ذخاير اورانيوم ۲۰ درصد غنی شده خود را يا رقيق کرده و يا به ميله سوخت تبديل کند.

به دنبال تمديد اين توافق برای چهار ماه ديگر در تیرماه امسال، ايران پذيرفت که ۲۵ کيلوگرم ديگر از اکسيد اورانيوم بيشتر غنی شده خود را به سوخت هسته‌ای تبديل کند.

اين ميزان يک چهارم از ذخاير کلی اکسيد اورانيوم ايران بود.

منبع ديپلماتيکی که روز دوشنبه ۱۰ آذر با خبرگزاری رویترز گفت‌وگو کرده، افزوده است که بر مبنای تمديد هفت ماهه مذاکرات هسته‌ای ايران با ۱+۵ که در سوم آذر امسال به دست آمد، جمهوری اسلامی قبول کرده که هر ماه پنج کيلوگرم ديگر از ذخاير اکسيد اورانيوم خود را به سوخت هسته‌ای تبديل کند.

رويترز همچنين به نقل از يک مقام رسمی آمريکا که در ماه ژوئيه درباره اين مسئله سخن گفته بود، گزارش داده که يک بار تبديل اکسيد به صفحات سوخت برای استفاده در راکتور تحقيقاتی تهران، کار جمهوری اسلامی را برای استفاده مجدد از آن در توليد سلاح هسته‌ای «واقعا دشوارتر و زمان‌برتر» می‌کند.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی آبان ماه اعلام کرد که ذخاير اورانيوم پنج درصد غنی شده ايران به ۸.۴ تن رسيده است. هرچند رويترز بعدا گزارش داد که آژانس در گزارش ديگری، اين رقم را اصلاح و آن را ۸۲۹۰ کيلوگرم عنوان کرده است.

ميزان ذخاير اورانيوم غنی‌شده ايران از جمله موضوعاتی‌ است که در مرکز بحث و گفت‌وگوها در مورد برنامه اتمی تهران قرار داد.

ايران، آمريکا، بريتانيا، فرانسه، آلمان، چين و روسيه، يک سال بعد از توافق ژنو، تصميم گرفتند مذاکرات خود را برای پايان دادن به پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی، هفت ماه ديگر ادامه دهند.

XS
SM
MD
LG