لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۷

ناکامی والیبال ایران مقابل آسمانخراش‌های روسی


تيم ملی واليبال ايران در سومين بازی خود از جام بين قاره‌ای ۲۰۱۳ که به ميزبانی توکيو برگزار می‌شود در سه گيم پياپی به روسيه باخت.
ايران در بازی نخست ۳-۱ مغلوب برزيل شده بود اما در دومين ديدارش توانست ۳-۲ از سد ايتاليا بگذرد. جالب آنکه روسيه در بازی نخست مغلوب ايتاليا شده بود.
روسيه دارنده مدال طلای المپيک لندن است و در مجموع چهار بار مدال طلای المپيک را کسب کرده. اين تيم قهرمان ليگ جهانی ۲۰۱۳ هم است و پيش از آن هم دو بار فاتح ليگ جهانی شده بود. شش قهرمانی در جام جهانی و سيزده بار فتح رقابت‌های قاره‌ای در ويترين افتخارات روسيه ثبت شده.
سرگی گرانکين پاسور روسيه به عنوان بهترين بازيکن ديدار با ايران انتخاب شد. ماکسيم ميخائيلوف هم با کسب ۱۹ امتياز، امتياز آورترين بازيکن ميدان بود. در اين تيم موزرسکی با ۲۱۸ سانتيمتر، بلند قامت‌ترين بازيکن حاضر در مسابقات است. آرتيم ولويچ ۲۰۸ سانتيمتر دارد و غير از اين دو، چهار بازيکن ديگر روسيه نيز بالای دو متر هستند. اما در تيم ايران در اين بازی، فقط قامت موسوی بيش از دو متر بود.
روسيه گيم نخست و دوم اين بازی را با نتيجه مشابه ۲۵ بر ۲۳ به سود خود خاتمه داد. ايران در حالی به مصاف حريف رفت که مانند ديدار با ايتاليا به دليل مصدوميت نمی‌توانست از حضور امير غفور، پشت‌خط زن کليدی و بلند قامت خود بهره ببرد.
خوليو ولاسکو بازی را با ترکيب ميرسعيد معروف، فرهاد قائمی، عادل غلامی، فرهاد ظريف، شهرام محمودی و مجتبی ميرزاجانپور آغاز کرد. رقابتی پاياپای که در امتياز ۲۰ به تساوی کشيد تا آندری ورونکوف سرمربی روس‌ها درخواست وقت استراحت کند و روند گيم نخست را به سود تيمش تغيير دهد.
در گيم دوم هم تقريباً شرايطی مشابه برقرار بود. اما ايران در گيم سوم بازی را بهتر آغاز کرد و حتی پيش افتاد اما در حالی که می‌توانست کار را به گيم چهارم بکشاند، سرويس‌های خطای حمزه زرينی و محمد موسوی، همچنين دريافت‌های ناقص عقب زمين و تعلل در بهره‌گيری از توپ‌های برگشتی باعث شد روسيه فاصله را افزايش دهد. ولاسکو درخواست وقت استراحت فنی کرد، او با اشاره دست از بازيکنان می‌خواست که از ذهن خود استفاده کنند و هوشياری در هنگام دفاع را از دست ندهند. در ادامه اما اسپک‌های ميخائيلوف و حرکات سرعتی موزيرسکی، همچنين اختلاف قامت محسوس بين دو تيم، اين گيم را هم ۲۵ بر ۱۹به سود روسيه رقم زد.
در تيم ايران مجتبی ميرزاجانپور توانست در هجوم، ۱۱ امتياز کسب کند. شهرام محمودی ۱۰ امتياز گرفت و فرهاد قائمی هم موفق به کسب ۷ امتياز شد.
با اين نتيجه روسيه شش امتيازی شد و ايران هم دو امتيازی باقی‌ماند. تيم ملی واليبال ايران در چهارمين مسابقه خود روز شنبه به مصاف آمريکا خواهد رفت.
خوليو ولاسکو پس از شکست شاگردانش مقابل روسيه گفت: برای پيروزی مقابل يکی از بهترين تيم‌های دنيا به زمين آمده بوديم و از نظر ذهنی هم مهيای رويارويی با چنين تيمی بوديم. شکست خورديم اما در نهايت از اين ديدار درس‌های زيادی گرفتيم. دفاع ما در ست‌های اول و دوم نمايش خوبی نداشت و در بلاک‌ها نيز دچار مشکل بوديم. بازيکنان روسيه نه تنها قدرتمند هستند، بلکه از نظر تکنيکی نيز عالی بازی می‌کنند.
آندری ورونکوف همتای او در تيم روسيه هم گفت: ايران تيم خوبی از نظر دفاعی است. می‌دانستيم که آنها در سطحی بسيار بالا ظاهر خواهند شد. ما هم بهترين نمايش‌مان را ارائه کرديم و سعی کرديم در تمام طول بازی تمرکز داشته باشيم. همين تمرکز را بايد برای ديدارهای بعدی حفظ کنيم.
در ساير بازی‌ها تيم آمريکا رقيب بعدی ايران موفق شد ۳-۲ بر ايتاليا غلبه کند. در جدول پس از برزيل و روسيه که شش امتياز دارند، آمريکا و ايتاليا با پنج امتياز در رده‌های سوم چهارم هستند. ايران پنجم است و ژاپن نيز به عنوان ميزبان تغييرناپذير اغلب مسابقات رسمی واليبال در جهان، بدون امتياز در رتبه آخر قرار گرفته.
اين مسابقات از سال ۱۹۹۳ و هر چهار سال يک بار برگزار می‌شود. برزيل با سه قهرمانی و دو نايب قهرمانی، پر افتخارترين تيم تاريخ اين رقابت‌ها محسوب می‌شود. کوبا و ايتاليا نيز هر کدام يک بار جام را به خانه برده‌اند. ايران در سال ۲۰۰۹ به عنوان نايب قهرمان آسيا در اين مسابقات حضور داشت و اين دومين بار است که حضور در جام بين‌ قاره‌ای را تجربه می‌کند.
XS
SM
MD
LG