لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

هشدار دوباره ایران درباره حمله نظامی احتمالی به سوریه


عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
همزمان با بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها در مورد مداخله نظامی غرب در جنگ داخلی سوریه، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی برای دومین بار در دو روز گذشته در مورد حمله نظامی به سوريه هشدار داد.
عباس عراقچی روز سه‌شنبه، پنج شهريور، در جلسه مطبوعاتی هفتگی خود با خبرنگاران تاکيد کرد که جمهوری اسلامی استفاده از سلاح‌های شيميايی «در هر شرايطی و توسط هر طرفی» را محکوم می‌کند، اما مجددا تاکيد کرد «دلايل و اسنادی» وجود دارد که آن چه در سوريه اتفاق افتاده، معلول فعالیت «گروه‌های تروريستی» بوده است.
به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، آقای عراقچی گفت که اين اسناد «توسط دولت روسيه» در جلسه شورای امنيت سازمان ملل متحد به نمايش درآمده است.
در حمله شيميايی روز چهارشنبه، ۳۰ مرداد، به مناطق اطراف دمشق، صدها نفر کشته و هزاران نفر مسموم شدند.
دولت سوريه و مخالفانش هر يک ديگری را به استفاده از سلاح‌های شيميايی متهم می‌کنند.
دولت‌های غربی دولت سوريه را مسئول اين حادثه معرفی کرده‌اند و هشدار داده‌اند احتمال واکنش نظامی برای «مجازات» رژيم بشار اسد وجود دارد.
در مقابل، دولت‌های ايران و روسيه که متحدان اصلی رژيم آقای اسد هستند، معتقدند که اين حمله توسط نيروهای مخالف دولت سوريه که آنها را «تروريست» توصيف می‌کنند، صورت گرفته است.
در روزهای اخير، يک فرمانده نظامی ارشد ايران و مقام‌های سياسی اين کشور، درباره حمله نظامی به سوريه هشدار داده‌اند.

آقای عراقچی در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران هم تاکيد کرد: «ما به‌شدت نسبت به هر گونه استفاده از حملات نظامی و هر گونه اقدام نظامی در سوريه هشدار می‌دهيم.»
به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، اين مداخله نظامی احتمالی «مسلما تبعات خطرناکی برای منطقه و عواقب وخيمی به دنبال خواهد داشت و اين تبعات و عواقب به سوريه محدود نخواهند ماند و کل منطقه را درگير می‌کند».
دولت سوريه نيز پيشتر در واکنش به تهديدها مبنی بر حمله به اين کشور گفته بود که چنين مسئله‌ای می‌تواند «کل منطقه را به آتش بکشد».
در طول نزديک به ۳۰ ماه اعتراضات سياسی و سپس جنگ داخلی در سوريه، بيش از يکصد هزار نفر کشته و ميليون‌ها نفر آواره شده‌اند.
در همین حال چاک هيگل، وزير دفاع ايالات متحده آمريکا، گفته است که آرايش نيروهای نظامی اين کشور در اطراف سوريه به گونه‌ای است که در صورت صدور فرمان آغاز جنگ توسط رئيس جمهور اوباما، نيروهای نظامی آمريکا می‌توانند بلافاصله وارد جنگ شوند.

سفر احمد شهید به ایران منتفی است
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنين درباره سفر جفری فلتمن به تهران گفت که اين سفر معاون دبيرکل سازمان ملل متحد بوده، نه سفر معاون سابق وزارت امور خارجه آمريکا.
آقای عراقچی توضيح داد که اين سفر در خصوص «مسائل منطقه به‌ويژه موضوع سوريه بود» و «رايزنی‌های مختلفی صورت گرفت».
عباس عراقچی مجددا تاکيد کرد که مقام‌های ايران به معاون دبيرکل سازمان ملل متحد گفته‌اند که «هر گونه استفاده از ابزارهای نظامی تبعات سنگين خود را برای نه تنها سوريه، بلکه برای کل منطقه خواهد داشت».
سخنگوی وزارت خارجه همچنين تاييد کرد که نامه‌های احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در ايران، به «دفتر حسن روحانی ارسال شده است».
اما آقای عراقچی گفت که جمهوری اسلامی همچنان به آقای شهيد اجازه سفر به ايران را نمی‌دهد.
«ما متاسفانه آقای شهيد را گزارشگر منصفی نمی‌دانيم. ايشان در گزارش‌های گذشته خود جانب انصاف را رعايت نکردند، ... بيشتر در [مقام] يک اپوزیسيون ظاهر شدند و اقدامی انجام دادند که فراتر از وظايفش به عنوان گزارشگر سازمان ملل بود. برای ما اصلا قابل پذيرش نيست که ايشان خارج از چارچوب وظايف با افرادی ملاقات کنند، در جاهايی مصاحبه کنند و در مجامعی حاضر شوند که مربوط به مسئوليت ايشان نيست.»
او افزود: «تا اين روند غير منصفانه توسط ايشان متوقف نشود طبعا زمينه‌ای برای سفر ايشان به ايران وجود ندارد.»
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنين گفت که نخستين سخنگوی زن اين وزارتخانه تا هفته آينده معرفی خواهد شد و اولين سفير زن ايران نيز به زودی فعاليت خود را آغاز می‌کند.
XS
SM
MD
LG