لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

زنگنه: افزایش صادرات نفت ایران فعلا متوقف نمی‌شود


بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران
بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، با «مثبت» توصیف کردن طرح موسوم به «فریز نفتی»، در عین حال تاکید کرده است که «افزایش تولید و صادرات نفت ایران فعلا متوقف نمی‌شود».

آقای زنگنه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر که شنبه، ۱۴ فروردین منتشر شده، گفته است: «افزایش ظرفیت تولید و صادرات نفت ایران تا رسیدن به سطح پیش از اعمال تحریم‌ها افزایش می‌یابد.»

وزیر نفت ایران همچنین گفته که «فریز نفتی برای تثبیت تولید نفت می‌تواند مثبت باشد اما قطعا کافی نیست» و افزوده است: «با استفاده از ابزار مدیریت عرضه و تولید امکان بازگشت ثبات قیمتی به بازار نفت وجود دارد».

این سخنان بیژن زنگنه یک روز پس از آن بیان شد که محمد بن سلمان، جانشین ولی‌عهد و وزیر دفاع عربستان سعودی، گفت که کشورش تنها زمانی تولید نفت خود را ثابت نگه می‌دارد که دیگر تولیدکنندگان عمده جهان مانند ایران، روسیه و ونزوئلا نیز اقدام مشابهی انجام دهند.

پس از این سخنان، قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش یافت.

تولید و صادرات نفت ایران به دنبال تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور، کاهش زیادی یافته است. اما اکنون به دنبال تسهیل شدن تحریم‌ها ایران می‌گوید که با هدف پس گرفتن سهمش از بازار، تولید و فروش نفت خود را افزایش خواهد داد.

این اتفاق با سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی همزمان شده که یکی از بیشترین افت‌ها در بازارهای بین‌المللی طی دهه گذشته به شمار می‌آید.

کمتر از سه هفته دیگر قرار است کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت دنیا در دوحه قطر تشکیل جلسه دهند تا درباره ثابت نگه داشتن سقف تولید نفت توافق کنند. عربستان سعودی و روسیه ریاست این نشست را بر عهده دارند.

وزیر نفت ایران به مهر گفته که «اگر وقت کند» در این نشست شرکت خواهد کرد.

روابط میان ایران و عربستان سعودی در سال‌های اخیر بحرانی بوده و دو کشور هم‌اکنون روابط رسمی دیپلماتیک ندارند.

XS
SM
MD
LG