لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۰

ظریف و جبیر برای نخستین بار در حاشیه نشست وین۲ دیدار کرده‌اند


محمدجواد ظریف و عادل الجبیر، وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی
محمدجواد ظریف و عادل الجبیر، وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی

حسین امیرعبداللهیان، معاون وزارت امور خارجه ایران، از دیدار و گفت‌وگوی دوجانبه وزرای امور خارجه ایران و عربستان سعودی در حاشیه نشست وین۲ خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، آقای امیرعبداللهیان، جمعه ششم آذر، گفته که در حاشیه نشست وین۲، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با عادل الجبیر، همتای سعودی خود «ملاقات کوتاهی» داشت و در آن «موضوعات متنوعی» مطرح شد.

به گفته معاون عربی – آفریقای وزارت امور خارجه ایران، آقای ظریف در این دیدار خطاب به آقای جبیر تاکید کرد که «در پیگیری وضعیت مفقودان فاجعه منا و مباحث حقوقی این فاجعه تسریع شود.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نیز به نقل از یک «منبع آگاه» نوشته که در حاشیه نشست وین۱ هم وزرای خارجه دو کشور با یکدیگر «به صورت خیلی کوتاه سلام و تعارفات معمول» را انجام دادند ولی در نشست وین۲ «گفت‌وگوی طولانی‌تری به صورت دو جانبه» انجام شد.

این گزارش افزوده که در این دیدار در ارتباط با «مسائل مختلفی از جمله فاجعه منا، پیگیری وضعیت مفقودان ایرانی این فاجعه و ابعاد حقوقی آن» گفت‌وگو شده است.

در جریان ازدحام در مراسم حج سال جاری در عربستان سعودی، صدها زائر که اکثر آنها ایرانی بودند، کشته شدند. غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق جمهوری اسلامی در لبنان نیز از جمله کشته شدگان این حادثه بود.

این دیدار، اولین دیدار دوجانبه وزرای امور خارجه دو کشور پس از پادشاهی ملک سلمان در عربستان سعودی به شمار می‌آید.

پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته روابط بسیار متشنجی داشته‌اند. دو کشور بر سر موضوعات مختلف از بحران سوریه گرفته تا یمن و موارد دیگر، اختلافات اساسی دارند.

رهبران دو کشور در این مدت سخنان و موضع‌گیری‌های تندی علیه یکدیگر داشته‌اند. (اینجا و اینجا)

تنش میان دو کشور در حدی بوده که در جریان نشست بین‌المللی وین۱ درباره سوریه، وزرای امور خارجه ایران و عربستان سعودی، با یکدیگر درگیری لفظی پیدا کردند.

XS
SM
MD
LG