لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۵

ظریف: مذاکرات هسته‌ای به نتیجه می‌رسد


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران.
وزیر امور خارجه ایران تاکید کرده که مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ «به نتیجه خواهد رسید.»

به گزارش یکشنبه هفتم اردیبهشت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدجواد ظریف، در نشست خبری مشترک با همتای اتریشی خود در تهران، رویکرد جمهوری اسلامی به مذاکرات هسته‌ای را «مثبت» خوانده و گفته است: «این مذاکرات به نتیجه خواهد رسید و در آن به توافقی دست خواهیم یافت.»

وزیر امور خارجه ایران در عین حال تاکید کرده که موضوع موشک‌های دوربرد جمهوری اسلامی «موضوع هیچ مذاکره‌ای نبوده و نخواهد بود» و افزوده که مذاکرات جاری «به هیچ وجه موضوعی غیر از موضوعات هسته‌ای را دربر نمی‌گیرد.»

آقای ظریف با تاکید بر اینکه «ما هیچ برنامه هسته‌ای نظامی نداریم»، گفته است: «اگر برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز باشد هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که موشک ایران حامل سلاح هسته‌ای است. این ادعا درباره برنامه دفاعی ایران نه واقعیت دارد و نه می‌تواند کمکی به مسائل کند.»

وزیر خارجه ایران در عین حال افزوده‌است: «برخی از گروه‌ها و افراد به دلایل سیاسی و یا هر دلیل دیگری علاقه‌ای به دست‌یابی به توافق ندارند اما در نهایت آنچه مهم است، آرای اکثر مردم ایران است.»

یک روز پیش از این سخنان وزیر امور خارجه ایران، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در دیدار با رئیس کمیسیون امور مالی فرانسه گفته بود که «اگر طرف‌های مذاکره‌کننده غربی با مسئله هسته‌ای ایران به نحو عاقلانه و با ابتکارات روشن برخورد کنند رسیدن به توافق نهایی دور از دسترس نمی‌باشد.»

جمهوری اسلامی ایران و ۱+۵ شامل آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین، روسیه و آلمان، پس از ده سال مذاکرات عمدتا بی‌نتیجه، در سوم آذر ۱۳۹۲ به توافقی شش ماهه بر سر موضوع اتمی ایران دست یافتند.

بر مبنای این توافق، ایران با انجام اقداماتی مانند اکسید و رقیق کردن اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده خود، کاهش سطح غنی‌سازی به زیر پنج درصد، راه‌اندازی نکردن راکتور آب سنگین اراک و پذیرفتن بازرسی‌های بیشتر بر تاسیسات اتمی خود، نگرانی‌های قدرت‌های جهانی درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی خود را کاهش می‌دهد.

در مقابل، قدرت‌های جهانی هم از تصویب تحریم‌های جدید علیه تهران خودداری کرده، برخی از تحریم‌های قبلی مانند تحریم فروش فلزات گرانب‌ها و قطعات هواپیماهای مسافربری به ایران را لغو کرده و حدود چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از سرمایه‌های مسدودشده جمهوری اسلامی در بانک‌های جهانی را در شش قسط شش ماهه به آن باز می‌گردانند.

تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در ماه‌های اخیر مشغول مذاکراتی فشرده برای دستیابی به توافق نهایی پس از پایان مهلت شش ماهه توافق نخست بوده‌اند.

جواد لاریجانی: دولت شش ماه را هرگز تمدید نکند

حسن روحانی، رئیس جمهور و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، که ریاست گفت‌وگوهای اتمی را بر عهده دارد، تاکنون بار‌ها تاکید کرده‌اند که امکان رسیدن به توافق نهایی برای پایان دادن به بحران اتمی ایران حتی تا پیش از مهلت انقضای توافق ژنو وجود دارد هرچند آقای ظریف در بهمن ماه گذشته از احتمال «تمدید شش ماهه» این توافق تا ژانویه ۲۰۱۵ (دی ماه ۱۳۹۳) خبر داده بود.

اما محمدجواد اردشیر لاریجانی، معاون قوه قضائیه ایران، از تیم مذاکره‌کننده اتمی جمهوری اسلامی خواسته تا این شش ماه را «هرگز» تمدید نکند.

آقای لاریجانی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، گفته است: «آمریکایی‌ها نیاز دارند برای اینکه با ما مصالحه کنند ولی ما اصلا نیاز نداریم. ما مطالبه داریم، بین مطالبه و نیاز تفاوت است، ما حق خود را می‌خواهیم. آن‌ها نیاز دارند و در منطقه شکست خورده‌اند و در مورد ایران هم شکست خورده‌اند. آن‌ها دارند نشان می‌دهند که ما نیاز داریم، خیلی خوب، چرا باید ۶ ماهه دوم را تمدید کنیم.»

روز یک‌شنبه در عین حال، حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی نیز در خصوص مناسبات ایران با غرب سخن گفته و با اظهار این‌که «امروز دشمن با تمام توان ‌قوا در حال توطئه علیه ایران است»، افزود که «ما باب ارتباط با دنیا را به دلیل وجود دشمنی ماهیتی با انقلاب به هیچ عنوان نمی‌توانیم ببندیم.»
XS
SM
MD
LG