لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

تاکید ظریف: خواستار دسترسی به نظام مالی آمریکا نیستیم


این سخنان آقای ظریف یک روز پس از دیدار و گفتگوی او با جان کری، همتای آمریکاییش بیان می‌شود.
این سخنان آقای ظریف یک روز پس از دیدار و گفتگوی او با جان کری، همتای آمریکاییش بیان می‌شود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، می‌گوید که تهران خواستار دسترسی به نظام مالی آمریکا نیست اما مقام‌های ایالات متحده باید به کشورهای دیگر تضمین دهند که در صورت تجارت با ایران، مجازات نخواهند شد.

آقای ظریف در مصاحبه‌ای با روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز که در شماره چهارشنبه اول اردیبهشت این روزنامه منتشر شده، تاکید کرده که مقام‌های آمریکایی باید در اطمینان دادن به کشورهای دیگر برای تجارت با ایران و مجازات نشدن، بیشتر فعال باشند.

وزیر امور خارجه ایران گفته است: «ما هرگز خواستار دسترسی به سیستم مالی آمریکا نبودیم. آنچه ما خواسته‌ایم این است که توافق هسته‌ای اجرا شود و برای این، ایالات متحده باید اجازه دهد موسسات مالی اروپایی در همکاری با ایران، آرامش خاطر داشته باشند.»

این سخنان آقای ظریف یک روز پس از دیدار و گفتگوی او با جان کری، همتای آمریکایی‌اش بیان می‌شود. این دیدار در ساختمان سازمان ملل متحد در نیویورک آمریکا برگزار شد.

موضوع اصلی دیدار، نحوه اجرای توافق اتمی و به خصوص برطرف شدن مشکلاتی بود که برای متنفع شدن ایران از این توافق وجود دارد.

آقای ظریف پیش از این نیز گفته بود که «برجام بانک‌های آمریکایی را شامل نمی‌شده و نمی‌شود بلکه بحث عدم مزاحمت آمریکا برای همکاری سایر بانک‌ها با ایران مطرح است.»

به دنبال توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، بسیاری از تحریم‌های بین‌المللی مرتبط با برنامه هسته‌ای جمهوری، تعلیق یا تسهیل شدند. اما لغو نشدن کامل برخی از این تحریم‌ها و نیز تحریم‌های دیگری که علیه ایران وجود دارد، باعث شده بسیاری از موسسات مالی و بانک‌های بزرگ جهان همچنان از تجارت با ایران خودداری کنند.

ایران همچنین اجازه دسترسی به نظام مالی آمریکا از جمله استفاده از دلار در مبادلات بین‌المللی خود را ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی ایران پیش از این هشدار داده بود که ادامه این روند، می‌تواند به شکست توافق هسته‌ای بینجامد.

وزیر امور خارجه ایران هم به نیویورک تایمز گفته است که اگرچه وزارت خزانه‌داری آمریکا به عنوان ناظر تحریم‌های این کشور علیه ایران، قدم‌هایی در راه اجرای توافق هسته‌ای برداشته است اما این اقدامات «کافی نیستند».

آقای ظریف تاکید کرده است: «آنها باید در آگاهی دادن به دیگران برای اینکه در صورت تجارت با ایران توسط آمریکا مجازات نخواهند شد، فعال‌تر باشند.»

XS
SM
MD
LG