لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

انتقاد ظریف از «گزینه روی میز» آمریکا در آستانه مذاکرات نهایی هسته‌ای


محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، مذاکرات پيش‌روی ايران و ۱+۵ در وين را «سخت و فشرده» توصيف کرد اما گفت که اگر «طرف مقابل از خود حسن نيت نشان دهد»، امکان دستيابی به «توافق کامل» در شش ماه نخست مذاکرات وجود دارد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای ظريف روز شنبه ۲۶ بهمن، در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت ۲۱ تلويزيون دولتی ایران، گفت مذاکرات وين، شروع مذاکراتی است که بر اساس تفاهم ژنو «بايد ظرف حداکثر يک سال به برنامه اقدام نهايی منتهی شود که در مرحله نخست شش ماهه خواهد بود.»
به گفته آقای ظريف، «دستور کار مذاکرات» و «روش پيگيری موضوع»، دو محور کار جلسه نخست مذاکرات در وين خواهد بود.
ايران و گروه ۱+۵ شامل آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين، روسيه و آلمان که به سرپرستی کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی و امور دفاعی اتحاديه اروپا فعاليت می‌کند، سوم آذر ۱۳۹۲ و پس از ۱۰ سال به توافقی شش ماهه بر سر بحران هسته‌ای ايران دست يافتند.
بر مبنای اين توافق که در شهر ژنو سوييس صورت گرفت، جمهوری اسلامی ایران بخش‌هايی از برنامه هسته‌ای خود از جمله غنی‌سازی بالای پنج درصد اورانیوم را تعطيل می‌کند و در مقابل، صدور تحريم‌های جديد عليه تهران متوقف می‌شود و برخی تحريم‌ها مانند صادرات فلزات گرانبها و قطعات خودرو به ايران نيز لغو می‌شود.
اين توافق به علت شش ماهه بودن، موقتی بوده و قرار است تا در اين مدت، گفت‌وگوهای دو طرف برای رسيدن به توافقی جامع و نهايی به منظور يافتن راه‌حلی برای پايان دادن به بحران اتمی ايران ادامه پيدا کند.
به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، تيم مذاکره کننده هسته‌ای ايران به سرپرستی محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه، ساعات پايانی يکشنبه ۲۷ بهمن، تهران را به مقصد وين ترک می‌کند.
طرف گفت‌وگوهای آقای ظريف در وين، کاترين اشتون خواهد بود.
وزير امور خارجه ايران، «بررسی چارچوب‌های لازم و ضروری برای مذاکرات سازنده» را يکی ديگر از موضوعات اين مذاکرات عنوان کرد و گفت: «اقداماتی صورت نگيرد که باعث بيشتر شدن اين شکاف بی‌اعتمادی درميان مردم ايران به غرب شود »
آقای ظريف همچنين بررسی «اقدامات نامناسب و صحبت‌های بی‌معنی» را ديگر دستور مذاکرات وين دانست.
او با انتقاد از طرح بحث «همه گزينه‌ها روی ميز است» توسط برخی مقام‌های دولت آمريکا گفت: «من نمی‌دانم آمريکايی‌ها از اين گزينه چه نفعی در عراق و افغانستان برده‌اند و اين گزينه چه فايده‌ای برای آنها داشته که کماکان اصرار دارند به روش قرن پيش اين حرف‌ها را تکرار کنند.»
وزير امور خارجه ايران اين گونه موضع‌گيری‌های دولتمردان آمريکايی را جديد ندانست و افزود که «در طول ۳۰ سال گذشته آمريکايی‌ها همواره اين اظهارات بی‌مورد را زده‌اند. مردم و مسئولان ايران هميشه نشان داده‌اند که اين اظهارات برای آنها جايگاهی ندارد و ما حاضر نيستيم اين گونه حرف‌ها را بپذيريم.»
دولت آمريکا همواره تاکيد کرده در صورت شکست مذاکرات ديپلماتيک با ايران بر سر پرونده هسته‌ای اين کشور، تمام گزينه‌ها برای برخورد با تهران از جمله حمله نظامی به تاسيسات هسته‌ای آن روی ميز خواهد بود.
مقام‌های ايران هم با تاکيد بر صلح‌آميز بودن برنامه اتمی خود می‌گويند که در صورت هرگونه حمله نظامی به خود، پاسخی پشيمان کننده خواهند داد.
XS
SM
MD
LG