لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۷

اسمال مدیا: استفاده از اینترنت در ایران افزایش یافته است


یک کافه اینترنتی در ایران
یک کافه اینترنتی در ایران
وب‌سايت «اسمال مديا» در گزارش خود از وضعیت اینترنت در ایران در ماه ژوئیه، گفته است که با وجود به کارگيری روش‌هايی که اخيرا برای جلوگيری از عبور کاربران از فيلترينگ شبکه اينترنت اعمال شده است، نحوه استفاده از اينترنت و از منظر ميزان آزادی عمل کاربران در هفته‌های گذشته به وضعيت پيش از ماه فوريه برگشته است.
بر اساس این گزارش و بر پایه بررسی‌هايی که از نحوه و ميزان استفاده مشترکان از شبکه‌های اجتماعی صورت گرفته به نظر می‌رسد که شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) و ابزارهايی که برای دور زدن فيلترينگ و مسدود کردن وب‌سايت‌ها مورد استفاده قرار می‌گيرند در اکثر موارد کارآيی خوبی داشته‌اند.
اينطور به نظر می‌رسد که فقط در مورد شبکه Tor محدوديت و مسدود بودن اينترنت به شکل محسوسی ادامه داشته و در مواردی نيز که ابعاد آن به دقت قابل تشخيص و تاييد نيست دسترسی به خدمات اندرويد، گوگل و وايبر با دشواری‌هايی روبرو بوده است.
وب‌سايت «اسمال مديا» در ادامه اين گزارش خاطرنشان می‌کند که احتمالا گزارش‌های ضد و نقيض در مورد مسدود بودن و رفع محدوديت‌ها به خاطر نامتمرکز شدن روش‌های فيلترينگ و مسدود کردن وب‌سايت‌ها از طريق کنترل و در سطح ارائه دهندگان خدمات اينترنتی و يا ISP است.
به عنوان مثال برخی از ارائه دهندگان خدمات اينترنتی مثل «پارس آنلاين» از نظر قانونی اين آزادی عمل را دارد که هرگونه محدوديت و فيلترينگی را بشکند در صورتيکه ارائه دهندگان ديگر خدمات اينترنتی مثل «شتل» ممکن است چنين کاری را نکنند.
گزارش مربوط به ميزان محدوديت‌ها و يا مقابله با محدوديت‌ها در شبکه اينترنت در عين حال روی وضعيت دسترسی کاربران به وب در هفته‌های قبل و بعد از انتخابات رياست جمهوری در ايران تمرکز کرده است.
در بخشی از اين گزارش يادآوری می‌شود که حکومت ايران علاوه بر استفاده از روش‌های فنی، از کنترل سياسی و با اتکا به مقررات به اصطلاح قانونی، دسترسی کاربران به شبکه اينترنت را محدود می‌کند.
در اين گزارش به موارد جديد فيلتر، رفع فيلتر و قطع دسترسی به سايت‌ها و وبلاگ‌ها، سياست‌های اعلام شده توسعه اينترنت، نظرات سياست‌مداران و مسئولان رسمی درباره اينترنت در ماه ژوئيه نيز اشاره شده است.
همچنين به نقل از مرکز توسعه و مديريت اينترنت ايران اعلام شده استان مازندران با ۸۳.۸۵ درصد، بالاترين ميزان نفوذ و اتصال به اينترنت در سراسر ايران را دارد. استان تهران با ۷۸.۵۵ و اصفهان با ۷۰.۴۸ در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.
استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و خراسان شمالی نيز به ترتيب با ۴۰.۷۹، ۳۹.۸۲ و ۳۹.۵۷ درصد نفوذ اينترنت، کمترين ميزان استفاده از اينترنت در کشور را دارند.
فروش سرورهای اينترنتی، VPN، لوازم آرايشی و ورزشی غير قانونی، دارو، اينترنت ماهواره‌ای، لوازم سکس و لوازم جاسوسی و نظامی، به گزارش اسمال مديا، موارد اصلی ممنوعيت‌ها در اينترنت ايران هستند.
XS
SM
MD
LG