لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۵

کشتی «نجات» ایران هنوز به یمن نرسیده است


عکس خبرگزاری فارس از محموله کشتی «ایران شاهد»
عکس خبرگزاری فارس از محموله کشتی «ایران شاهد»

ناصر چرخساز، رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر ايران، گفته است که «کشتی نجات»، شنبه شب ۲۶ ارديبهشت به بندر صلاله عمان خواهد رسيد.

آقای چرخساز به خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) گفته که اين کشتی پس از بندر صلاله و «در صورت مساعد بودن اوضاع» به بندر الحديده يمن خواهد رفت.

جمهوری اسلامی می‌گويد که اين کشتی حامل ۲۵۰۰ تن کمک‌های انسان‌دوستانه مانند آب، غذا و دارو برای مردم يمن است. کشتی «ايران شاهد» که رسانه‌های ايران در روزهای اخير از آن به عنوان کشتی «نجات» نام برده‌اند، دوشنبه هفته گذشته و يک روز پيش از آغاز آتش‌بس پنج‌روزه بشردوستانه در يمن از بندرعباس به راه افتاد اما در حاليکه تنها يک شبانه‌روز ديگر به پايان اين آتش‌بس باقی مانده، اين کشتی هنوز به يمن نرسيده است.

رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر ايران گفته که «به علت مساعد نبودن اوضاع جوی و وزش بادهای مخالف سرعت کشتی کاهش يافته، اما در صورت بهبود اوضاع جوی، کشتی نجات اواخر امشب (۲۶ ارديبهشت) به بندر صلاله عمان خواهد رسيد.»

اين در حالی است که خبرگزاری فارس، ۲۵ ارديبهشت، گزارش داده بود که اين کشتی از سواحل مقابل عمان عبور کرده است.

خبرگزاری تسنيم هم که خبرنگارش در اين کشتی است، گزارش داده که «به ‌دليل متغير بودن شرايط جوی، زمان دقيقی برای پهلوگيری کشتی نجات در بندر حديده پيش‌بينی نشده، اما اهتمام مسئولان کشتی اين است که به ‌دليل نياز مبرم مجروحان يمنی به دارو و همچنين آوارگان جنگزده يمنی به کمک‌های انسان دوستانه ملت ايران، در رسيدن به يمن تسريع شود.»

خبرگزاری فارس نيز گزارش داده است که اين کشتی در ساعات آينده «به منظور حفظ امنيت کشتی در مقابل تهديدات احتمالی دزدان دريايی، با فاصله گرفتن از سواحل يمن از کريدور بين‌المللی در خليج عدن استفاده خواهد کرد.»

جمهوری اسلامی که حامی اصلی شورشيان شيعه‌مذهب حوثی در يمن است، می‌گويد که از اين جريان حمايت نظامی و تسليحاتی نمی‌کند. اما اعزام کشتی «ايران شاهد» به يمن از همان ابتدا حساسيت ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، دولت يمن و آمريکا را برانگيخت.

ايالات متحده آمريکا از تهران خواسته که اين کشتی را به جای يمن به سمت جيبوتی بفرستد؛ جايی که سازمان ملل متحد مرکزی را برای توزيع کمک‌های انسانی به يمن داير کرده است.

نماينده دولت يمن نيز هشدار داده که اگر جمهوری اسلامی اجازه بازرسی از کشتی «نجات» را ندهد «مسئوليت کامل هرگونه حادثه‌ای که با ورود اين کشتی به آب‌های يمن رخ بدهد برعهده ايران خواهد بود».

اين در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه ايران گفته که جمهوری اسلامی اجازه بازرسی از اين کشتی را نمی‌دهد و معاون ستاد کل نيروهای مسلح نيز هشدار داده است که حمله احتمالی به کشتی منطقه را به جنگ می‌کشاند.

XS
SM
MD
LG