لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۸

کشتی ایرانی در هند از توقیف آزاد شد


رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از آزادی کشتی توقیف شده این شرکت در هند خبر داده است.

به گزارش روز جمعه، ۸ فروردین شبکه اطلاع‌رسانی جامعه دریایی ایران که در خبرگزاری مهر و واحد مرکزی خبر نیز منتشر شده است، محمد حسین داجمر، مدیرعامل شرکت کشتیرانی ایران گفت: «سرانجام پس از ماه‌ها تلاش و پی‌گیری و به‌رغم کارشکنی‌های بانک اچ‌اس‌اچ و پرداخت وجه الضمان تعیین شده توسط دادگاه هند، شناور "دیانته" رفع توقیف و راهی ایران شد.»

آقای داجمر افزوده که «پیچیدگی سیستم قضایی هند و طولانی بودن موعد رسیدگی و همچنین کارشکنی‌های مکرر بانک مذکور از عوامل اصلی توقیف چندین ماهه کشتی دیانته بوده است».

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز گزارش داده که این کشتی که به دلیل «مشکلات ناشی از تحریم‌ها امکان پرداخت بدهی‌اش را نداشت»، صبح پنجشنبه آزاد شد.

ایرنا افزوده که کشتی دیانته، به دلیل شکایت یک بانک سنگاپوری از سوی یک دادگاه محلی در بمبئی و به اتهام پرداخت نکردن بخش از بدهی‌های خود به این بانک، توقیف شده بود.

براساس این گزارش، کشتی دیانته به دنبال مذاکرات ماه گذشته محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، با مقام‌های ارشد هندی آزاد شده است.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی ایران نیز با تایید این خبر، گفته که این شرکت «حقوق قانونی خود را بر علیه بانک اچ‌اس‌اچ به دلیل توقیف غیرقانونی کشتی یاد شده پس از سپردن وجه الضمان و پذیرش دادگاه به مدت ۵۰ روز حفظ نموده و اقدامات قانونی به منظور جبران خسارات و دریافت غرامت در این خصوص را در دستور کار خود قرار داده است.»

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از مدیران آن همراه با برخی شرکت‌های وابسته، از جمله نهاد‌ها و شخصیت‌های ایرانی بودند که مورد تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته بودند.

این تحریم‌ها در ژوئیه و اکتبر ۲۰۱۰ و مارس ۲۰۱۲ علیه این شرکت‌ها اعمال شده بود.

دادگاه اروپا در شهریور ماه سال گذشته، با صدور حکمی تحریم‌های این اتحادیه علیه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و ۱۷ شرکت وابسته به آن را لغو کرد.

به دنبال توافق شش ماهه ژنو در آذر ماه ۱۳۹۲ میان ایران و ۱+۵، برخی تسهیلات در تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران که به دلیل ادامه برنامه هسته‌ای جنجال‌برانگیز آن وضع شده، صورت گرفت.
XS
SM
MD
LG