لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۶

«سازمان امنیتی نروژ به دانشجویان ایرانی مشکوک است»


وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران علیرغم اینکه تایید کرده برای تعدادی از دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های نروژ مشکلاتی به وجود آمده، اما خبر اخراج ۶۴ نفر از این دانشجویان از کشور نروژ را تایید نکرده است.

مجتبی صدیقی به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته که «به نظر می‌رسد بحث تغییر رشته و گرایش دانشجویان مطرح است» و وعده پیگیری موضوع توسط سفارت جمهوری اسلامی در اسلو (پایتخت نروژ) را داده است.

شیدا جهان‌بین، روزنامه‌نگار در نروژ به رادیو فردا می‌گوید که سازمان امنیت پلیس این کشور، به افزایش درخواست ایرانیان برای تحصیل در رشته‌های مرتبط با فیزیک هسته‌ای بدبین است.

مشکلی که برای دانشجویان ایرانی در نروژ پیش آمده دقیقا چیست؟

حدود ۶۴ دانشجوی ایرانی بودند که از کشور ایران برای پذیرش در دانشگاه‌های نروژ درخواست داده بودند و پذیرش رسمی را گرفته بودند اما در مراحل بعدی صدور ویزا برای آن‌ها از طرف سازمان امنیت پلیس نروژ به مشکل برخورده بود و به آن‌ها اجازه داده نشده که برای ادامه تحصیل به نروژ بیایند.

دلیل این مسئله چه بوده؟

سازمان امنیت پلیس نروژ معتقد است که خیلی از دانشجویان ایرانی به این کشور می‌آیند تا به دانش و فناوری ساخت سلاح‌های هسته‌ای دست پیدا کنند. نروژ مایل نیست ایران سلاح هسته‌ای تولید کند و روی سلاح‌های هسته‌ای آن Made in Norway خورده باشد. برای همین از ورود دانشجویان ایرانی در یک سری رشته‌های خاص جلوگیری می‌کنند.

مارتین برنسن، رئیس سازمان امنیتى پلیس نروژ رسما اعلام کرده که به ما ثابت شده برخى از دانشجویان ایرانى فقط در جهت کسب دانش هسته‌اى به نروژ می‌آیند و ما حتما جلوى اینگونه ورود‌ها را خواهیم گرفت.

مشکل در چه رشته‌هایی است؟

رشته‌های فیزیک، شیمی، آی تی و زیرشاخه‌های فیزیک هسته‌ای مثل الکترونیک، مکانیک و متالوژی.

پس اخباری که از بازداشت و بازجویی ۶۴ دانشجوی ایرانی توسط پلیس نروژ در برخی رسانه‌های فارسی منتشر شده بود صحت ندارد؟

نه اصلا حقیقت ندارد. در تمام اخباری که در نروژ منتشر شده، آمده که فقط صدور ویزا متوقف شده. یعنی از دانشگاه پذیرش گرفته‌اند اما اداره مهاجرت نروژ با نظر سازمان امنیت پلیس این کشور، ویزای ورود آنها به کشور را صادر نکرده است.

البته یک سری هستند که با ویزای توریستی وارد نروژ شدند ولی چون ویزای دانشجویی نگرفتند مجبورند که نروژ را ترک کنند و به ایران برگردند.

این عده هم می‌خواستند در‌‌ همان رشته‌های مسئله‌دار تحصیل بکنند؟

بله؛ امسال فقط ۲۷ دانشجوی ایرانی توانستند در نروژ پذیرش تحصیلی بگیرند. سال گذشته ۱۲۲ نفر پذیرش گرفته بودند و سال‌های قبل خیلی بیشتر. اما نروژ معتقد است که از سال ۲۰۱۲ دانشجویان ایرانی به رشته‌های فیزیک هسته‌ای علاقه زیادی پیدا کرده‌اند و این خطرناک است.

وزارت علوم ایران اعلام کرده که برای تعدادی از دانشجویان ایرانی در نروژ مشکلاتی به وجود آمده است. در این باره چه خبرهایی منتشر شده؟

تعدادی دانشجوی ایرانی که از قبل ویزا گرفتند و در حال تحصیل هستند گفته‌اند که بعضى از استاد‌ها به آن‌ها ایمیل زدند و پرسیدند هدف واقعى شما از تحصیل در این رشته چیست؟

اما به نظر نمی‌آید هیچ دانشجویى که ویزاى تحصیلى از نروژ گرفته و در این کشور مشغول تحصیل است با خطر اخراج مواجه باشد. شاید اشاره وزارت علوم به همین دانشجویانی است که پذیرش رسمى دانشگاه‌های نروژ را گرفته‌اند اما ویزای آنها صادر نشده و بلاتکلیف مانده‌اند.
XS
SM
MD
LG