لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۳

وزیر دفاع عراق: با دریافت کمک از ایران مشکلی نداریم


خالد العبیدی (راست)، وزیر دفاع عراق در کنار مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا
خالد العبیدی (راست)، وزیر دفاع عراق در کنار مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا

خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق گفت که کشورش برای درخواست و دریافت کمک از ایران در نبرد با شبه‌نظامیان حکومت اسلامی مشکلی ندارد.

به گزارش روز دوشنبه ۱۸ اسفند خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای العبیدی افزود: «ما در شرایط جنگی هستیم و این مستلزم این است که در جستجوی کمک خارجی باشیم».

وی این اظهارات را در یک نشست خبری مشترک با ژنرال مارتین دمپسی، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا مطرح کرد که برای سفری کوتاه به بغداد رفته بود.

بغداد برای جنگ با حکومت اسلامی که کنترل حدود یک سوم خاک عراق و سوریه را در دست دارد، متکی به کمک‌های نظامی ایران و آمریکا است.

آمریکا نگران است که ایران نقشی بسیار بزرگ در امور عراق ایفا کند اما العبیدی این نگرانی را بی‌مورد دانست.

وی افزود: «من فکر می‌کنم که شرایط متعادل است. شرایط برای ما قابل قبول است».

وی گفت: «ایران با کمک به عراق در جنگ با حکومت اسلامی نقشی بسیار مثبت ایفا کرده است».

نیروهای عراقی همچنان به نبرد سنگین خود با شبه نظامیان حکومت اسلامی در حومه شهر تکریت ادامه می‌دهند و تلاش دارند کنترل این شهر را مجددا در دست بگیرند.

روز گذشته دو طرف در بخش غربی منطقه الدور در جنوب تکریت با یکدیگر درگیر شدند، و ارتش عراق موفق شد مرکز این شهر را در دست بگیرد. نیروهای عراقی توانسته‌اند در طول چند روز گذشته پیشروی‌هایی به سوی تکریت داشته باشند.

دمپسی در این نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا از نیروی هوایی خود برای محافظت از اشیاء عتیقه عراق در برابر خطر ویرانی از سوی حکومت اسلامی استفاده خواهد کرد یا خیر گفت: «ما این مساله را بررسی خواهیم کرد اما این مسئله باید در کنار همه مسائل دیگری قرار گیرد که از ما خواسته شده است برای عراق انجام بدهیم».

اخیرا گزارش‌هایی درباره تخریب آثار باستانی عراق در موزه موصل، شهر نمرود متعلق به دوران آشوریان و شهر هترا متعلق به دوران اشکانی توسط ستیزه جویان خلافت اسلامی منتشر شده است.

دمپسی که در این سفر همچنین با حیدر العبادی، نخست وزیر و دیگر مقام‌های ارشد عراق دیدار و گفت‌وگو کرد، همچنین گفت که نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا در استفاده از نیروی هوایی خود برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان محتاطانه عمل می‌کند.

او گفت آمریکا نمی‌خواهد در مقابله با شبه نظامیان در عراق درد و رنج بیشتری برای مردم عراق ایجاد کند.

دمپسی قبل از سفر به عراق اعلام کرده بود که می‌خواهد در این سفر دولت با اکثریت شیعه عراق را تحت فشار قرار دهد تا به وعده خود مبنی بر آشتی با اقلیت سنی عمل کند و توضیح بدهد چرا می‌خواهد روابط خود را با ایران متوازن کند.

XS
SM
MD
LG