لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۷

تعداد قربانیان ایرانی حادثه عراق، «بیش از ۲۰ نفر»


حسن دانایی‌فر
حسن دانایی‌فر
در حالی که سفير ايران در عراق تعداد قربانیان ايرانی حادثه روز جمعه عراق را «بيش از ۲۰ نفر» اعلام کرده، وزارت امور خارجه نيز «حادثه تروريستی و ددمنشانه» حمله به کارکنان شرکت گازرسانی در شرق بعقوبه عراق را «قويا محکوم» کرده است.
حسن دانايی‌فر، سفير ايران در عراق، به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفت که خودروی «تعدادی از اعضای شرکتی که پروژه ساخت خط لوله گاز برای انتقال گاز از ايران به عراق را انجام می‌دهد، عصر روز جمعه ۲۲ آذر در حال بازگشت از محل کار به سمت اقامتگاه خود توسط گروه‌های تروريستی مورد حمله قرار گرفت».
او افزوده است که «حدود ۲۵ تن ايرانی و عراقی در اين حمله تروريستی» کشته و «حدود دو نفر ايرانی» نيز زخمی شده‌اند.
در همین حال خبرگزاری مهر به نقل از «يک منبع امنيتی عراق» از مرگ ۲۵ ايرانی در اين حادثه خبر داده است.
سفير ايران در عراق همچنین گفته است که آمار تلفات اين حادثه از عصر جمعه «در حال تغيير است» و تاکيد کرد که «هنوز تعداد شهدای حمله تروريستی روز جمعه قطعی نشده است».
آقای دانايی‌فر همچنين گفته است که «تروريست‌ها دنبال اين هستند که حکومت فعلی عراق را ناکارآمد نشان دهند»، اما «فعاليت شرکت ايرانی برای ساخت خط لوله گاز ادامه می‌يابد».
ايران و عراق دو قرارداد صادرات گاز ايران به عراق از طريق دو خط لوله به بغداد و بصره امضا کرده‌اند. همکاری‌های اقتصادی و سياسی اين دو کشور، پس از سقوط حکومت صدام حسين که جنگی هشت ساله با ايران داشت، به طور قابل ملاحظه‌ای افزايش داشته است.
دولت فعلی عراق به رياست نوری مالکی دولتی شيعه‌مذهب و مورد حمايت جمهوری اسلامی است، اما اقليت سنی عراق به شدت نسبت به عملکرد آن معترض هستند. عراق در سال‌های اخير صحنه حملات مرگبار گروه‌هايی مانند القاعده به شيعيان اين کشور بوده که هزاران کشته بر جای گذاشته است.
در همين حال، خبرگزاری فارس نيز سخنان «يک منبع مطلع» را منتشر کرده که به نقل از مقام‌های عراقی اين حمله را به القاعده نسبت داده و هدف آنها را «بر هم زدن روابط اقتصادی ايران و عراق» توصيف کرده است.
از سوی دیگر وزارت امور خارجه ايران در بيانيه‌ای اعلام کرده است که «جزئيات و ابعاد اين اقدام تروريستی در دست بررسی و پيگيری است».

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی٬ ايرنا٬ سفير ايران در بغداد بامداد شنبه٬ ۲۳ آذرماه، گفته است که به دستور نوری المالکی٬ نخست‌وزير عراق، کميته‌ تحقيقی برای بررسی اين واقعه٬ با حضور فرماندهان ارشد ارتش و مسئولان امنيتی عراق تشکيل می‌شود.
استان ديالی که بعقوبه بزرگ‌ترين شهر آن است، از استان‌های پر تنش عراق به شمار می‌آيد.
در سال جاری ميلادی، عراق شاهد شدت گرفتن خشونت‌هايی است که عمده آنها، فرقه‌ای هستند. سازمان ملل متحد می‌گويد در ۱۱ ماهی که از سال جاری ميلادی می‌گذرد، بيش از هشت هزار نفر در عراق کشته شده‌اند.
بدين ترتيب ممکن است سال جاری به خونبار‌ترين سال عراق تبديل شود. در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ ميلادی، عراق شاهد اوج گرفتن خشونت‌های مذهبی و درگيری‌های شديد ميان سنی‌ها و شيعيان بود.
XS
SM
MD
LG